از ادبیات امریکای لاتین چه می دانید؟

  • نویسنده : مینا به کار
  • انتشار : 1401/01/21 4:27 PM

کشورهایی چون مکزیک، برزیل، کوبا، پرو، شیلی، کلمبیا در امریکای مرکزی و جنوبی نویسندگان و شاعران بزرگی پرورده که همگی در گزاره ادبیات امریکای لاتین می‌گنجد. چنان بزرگ که بر ادبیات جهان تاثیرگذار بودند و هستند. نویسندگانی هم‌چون مارکز که از پیشروان سبک رئالیسم جادویی( انواع مکاتب ادبی ) است و شاعران مقاومت و ایستادگی که جایزه نوبل ادبیات را از آن خود کرده‌اند، مانند: میسترال و نرودا و پاز. هم‌چنین نویسندگان ادبیات آمریکای لاتین که منتقدین از آن‌ها به عنوان بهترین نویسندگان جهان نام می‌برند اما هرگز جایزه نوبل ادبیات را هم نگرفتند مانند بورخس.

امریکای لاتین (امریکای مرکزی و جنوبی) دلاوری‌ها و جنگ‌های بسیاری را به خود دیده است که تاثیر تاریخ این سرزمین‌ها در ادبیات آن جاری‌ست. اوج و طلوع شگفتی‌های ادبیات امریکای لاتین را می‌توان از سال‌های 1960 به بعد، به ویژه در قرن بیستم شاهد بود.

نویسندگان ادبیات امریکای لاتین را به تعبیری می‌توان نویسندگان جهان وطن نامید؛ چراکه در سراسر جهان مخاطبان بی‌شماری دارند و نکته جالب اینکه برخی از این بزرگان در کشور خود زیست مدام نداشتند و مهاجرت می‌کردند. مانند مارکز، فوئنتس و کورتاسار.

ادبیات آمریکای لاتین ، با نبوغ گابریل گارسیا مارکز که با رمان صد سال تنهایی حجت را در رئالیسم جادویی تمام کرد، در جهان بیش از پیش شناخته‌تر شد.

نکته قابل توجه نویسندگان ادبیات آمریکای لاتین این است که همگی به مسائل سیاسی و اجتماعی سرزمین خود و جهان توجه خاصی داشتند و اکثر آن‌ها دارای سمت‌های سیاسی و اثرگذار در جنبش‌های اجتماعی بودند و شعر و شاعری و داستان‌های کوتاه در ادبیات امریکای لاتین دارای اهمیت ویژه‌ای بوده است.

در ادامه با برخی از نوابغ و نویسندگان ادبیات امریکای لاتین آشنا شوید. 

با ما همراه باشد 😊

 


1. گابریلا میسترال ( 1889 _ 1957 )

 " آنچه روح برای جسم انجام می‌دهد، همان را شاعر برای مردم خود به جای می‌آورد "

این جمله معروف از از میسترال است که بر روی گورنبشته‌اش حک شده است.

گابریلا در در روستایی از کشور شیلی به دنیا آمد. او معلم بود و شاعر و فعال حقوق بشر. او معلمی را از سن سیزده سالگی آغاز کرد و به دلیل فععالیت‌های اجتماعی ترفیع می‌گرفت و از محبوبیت میان مردم شیلی برخوردار بود. تا جایی که به عنوان نماینده مردم شیلی در سازمان ملل متحد برگزیده شد.

میسترال از فرهیختگان ادبیات آمریکای لاتین در سن بیست و پنج سالگی اولین جایزه ملی تحت عنوان جایزه ملی شعر شیلی را از آن خود کرد و در پنجاه و شش سالگی موفق به دریافت جایزه نوبل ادبیات شد. او اولین نویسنده‌ای از امریکای لاتین بود که موفق به دریافت نوبل ادبیات شد و توجه جهان را به سمت آن سرزمین جلب کرد.

برای آشنایی با برخی از آثار این شاعر بزرگ روی لینک کلیک کنید.

 خرید آثار گابریلا میسترال

 


2. خورخه لوئیس بورخس ( 1899 _ 1986)

بورخس از نویسندگان برجسته ادبیات امریکای لاتین بیشتر عمر خود را در کتابخانه‌ها سپری کرد.

خورخه در آرژانتین به دنیا آمد اما تا 22 سالگی‌اش درسوییسبود. در نوجوانی به همراه خانواده برای درمان بینایی پدر به ژنو مهاجرت کردند و در آنجا علاوه بر اسپانیایی و انگلیسی، فرانسوی و آلمانی آموخت.

کار در کتابخانه فرصت دانش‌افزایی را به خورخه می‌داد. بورخس اولین مجموعه اشعارش را در سن بیست و چهار سالگی منتشر کرد و تا سن سی و یک سالگی شش کتاب شعر و مجموعه مقالات به چاپ رسانید. اما شهرت او به خاطر مجموعه داستان‌های اوست که تا پنجاه سالگی او را به شهرت جهانی رساند. او هرگز رمانی ننوشت بلکه در نحوه نوشتن داستان‌های کوتاه کلاسیک تحولی ایجاد کرد. برخی از منتقدین او را نویسنده‌ای پست مدرن می‌نامند.

برای آشنایی و خرید کتابهای بورخس از بهترین نویسندگان امریکای ادبیات لاتین وارد لینک زیر شوید.

خرید کتابهای خورخه لوئیس بورخس

 


3. پابلو نرودا ( 1904_ 1973)

بگو آیا گل سرخ، عریان است؟

یا همین یک لباس را دارد

راست است که امیدها را باید

با شبنم آبیاری کرد؟

چرا درختان

شوکت ریشه هایشان را پنهان می کنند؟

چرا برگها وقتی احساس زردی می کنند

خودکشی می کنند؟

ریکاردو الیسر نفتالی ریس باسوآلتو نام اصلی این بزرگ مرد تاریخ ادبیات امریکای لاتین است. وی نام پابلو نرودا را از روی اسم یان نرودا شاعر اهل چک به عنوان نام مستعار انتخاب کرد و به همبن نام هم شهرت جهانی یافت.

او متولد شیلی در خانواده ای متوسط به دنیا آمد. با اینکه پدرش مخالف نوشتن بود اما مشتاقانه نوشتن را دنبال کرد. البته حمایت و تشویق میسترال شاعر برجسته شیلی را همیشه به همراه داشت. اولین شعرش را در شانزده سالگی در مجله‌ای محلی چاپ کرد و وقتی وارد دانشگاه شد و بعد از انتشار مجموعه شعرهایش شناخته‌تر شد. او در طول عمر خود انواع سمت‌های سیاسی گرفت و از بیان و ابراز مخالفت‌ها یا موافقت‌های سیاسی‌اش امتناع نکرد.

پابلو نرودا در سال 1971  درحالی که شصت و هفت سال داشت، موفق به دریافت جایزه نوبل ادبیات شد. دو سال بعد از آن از دنیا رفت هرچند که در مرگ او شک و شبهات زیادی همراه است.

خرید کتابهای پابلو نرودا

 


4. خولیو کورتاسار ( 1914 _ 1984 ) 

خولیو در خانواده‌ای با پدر و مادری آرژانتینی در کشور بلژیک متولد شد. او در کشورهای مختلفی زیست کرد.

در سن سی و هفت سالگی به طور جدی در فرانسه مشغول نوشتن شد. مهمترین آثارش را در همان سال‌ها در فرانسه نوشت. کورتاسار یکی از شاخص‌ترین نویسندگان ادبیات امریکای لاتین دهه 60 محسوب میشود. به گونه‌ای که بر نسل‌های بعدی نویسندگان ادبیات امریکای لاتین تاثیر گذار بوده است.

"نویسنده واقعی کسی است که برای نوشتن چله کمانش را تا آخر بکشد و تیرش را رها کند، بعد هم کمانش را از میخی آویزان کند و راحت برود با دوستانش بنوشد! تیر دیگر خود در هوا جلو می‌رود، حالا یا به هدف می‌زند یا نمی‌زند. فقط احمق‌ها می‌توانند ادعای تغییر دادن مسیر تیر را داشته باشند یا به امید ابدی شدن و انتشار به چندین زبان، دنبالش بدوند و هل‌اش بدهند تا به هدف بخورد!"

کتابی از رفتارها و باورهای کورتاسار به چاپ رسیده که نشان دهنده نگاه ظریف و منش زیرک او است. همچنین داستانهای کوتاه متعدد و رمانهای بی‌نظیری از او منتشر شده که به باور منتقدین تمام نویسندگان ادبیات آمریکای لاتین تحت تاثیر او می‌نویسند.

برای خرید برخی از کتابهای خولیو کورتاسار وارد لینک زیر شوید.

خرید کتابهای کورتاسار

 


5. اکتاویو پاز لوزانو ( 1914_1998 )

" شعری وجدی‌ست که واقعیت را نفی یا دگرگون می‌کند. "

این جمله بخشی از نظریه اکتاویو پاز یکی از برترین نویسندگان ادبیات آمریکای لاتین است که در مراسم اهدای جایزه نوبل ادبیات در سال 1990 ایراد سخن کرد.

اکتاویو در خانواده‌ای فرهنگی و داستان‌نویس به دنیا آمد. پدر و پدر بزرگش از مشوقان اصلی او بودند. پاز ابتدا حقوق ‌خواند بعد شاعری را بجای آن برگزید. وی در سفرهایش به اسپانیا و امریکا با انواع بیان شعر و شاعری آشنا شد. حدودا در سن سی سالگی مطالعات عمیقی درباره هویت مکزیک را از سر گرفت.

پاز از شاعران برجسته ادبیات امریکای لاتین ، در سن چهل و هفت سالگی به عنوان سفیر مکزیک در هند انتخاب شد. در آنجا ازدواج کرد که خود این را بهترین اتفاق طول عمرش می‌داند. پاز در سن شصت و شش سالگی معتبرترین جایزه ادبی اسپانیا را از آن خود کرد و نهایتا در واپسین روزهای عمر خود به سردبیری و نشر چند نشریه مشغول بود. در سن 84 سالگی هم دار فانی را وداع گفت اما او همچنان در دنیای ادبیات جهان زنده هست.

خرید کتابهای اوکتاویو پاز

 


6. گابریل گارسیا مارکز (1927 _ 2014)

مارکز از آشناترین نویسندگان ادبیات آمریکای لاتین است. کتاب‌های او به بیش از پنجاه زبان دنیا ترجمه شده و در جای جای دنیا طرفدارانی وفادار دارد.

گابریل در خانواده‌ای فقیر اما آزادی خواه در کلمبیا به دنیا آمد و تحت سرپرستی پدربزرگش بزرگ شد. به این جهت او از همان کودکی حساس به مسائل سیاسی و اجتماعی بود و در نوجوانی آگاهی سیاسی پیدا کرد. این اشتیاق منجر به این شد که در نوجوانی به روزنامه‌نگاری روی بیاورد. بعدها او در دانشگاه حقوق خواند اما خیلی زود فهمید که داستان‌نویسی و ادبیات راه اوست.

مارکز نوشتن را از همان نوجوانی هم به شکل گزارش‌های واقعی و هم داستان‌هایی کوتاه در پاورقی مجله‌ها آغاز کرد. اولین کتابش را در سن بیست و سه سالگی منتشر کرد که با انتقادهای مثبت مخاطبان و منتقدین مواجه شد.

اولین بار گابریل مارکز در سال 1354 با کتاب صد سال تنهایی در ایران شناخته شد. رفته رفته تمام کتاب‌های او به فارسی برگردانده شد که در لینک زیر می توانید آن‌ها را ببینید.

خرید کتاب های گابریل گاریا مارکز از نوابغ ادبیات آمریکای لاتین

 


7. کارلوس فوئنتس ( 1928 _ 2012)

" من یک جانور ادبی هستم. برای من همه چیز به ادبیات ختم می‌شود."

بخشی از سخنان فوئنتس بزگ از نویسندگان ادبیات امریکای لاتین.

کارلوس در پاناما سیتی به دنیا آمد. از آنجایی که پدرش دیپلمات بود به کشورهای مختلفی سفر کرد. در نوجوانی به مکزیک آمد و در همانجا درس حقوق خواند. ازدواج کرد و به مانند پدرش به سیاست روی آورد. در سی و هفت سالگی برای نخستین بار به عنوان سفیر مکزیک در لندن انتخاب شد و بعدها در کشورهای دیگر چون پرتغال، ایتالیا و هلند سفیر شد. او مدرس دانشگاه‌های معتبری چون هاروارد، پنسلیویا، کمبیرج و ... بود. فوئنتس دوبار ازدواج کرد که حاصل ازدواجش سه فرزند بود که دو فرزند خود را در زمان حیاتش از دست داد.

اولین مجموعه داستان‌های کوتاه او در بیست و شش سالگی منتشر شد. در بیست و نه سالگی اولین رمان خود را چاپ کرد و آخرین رمان او نیز پس از مرگش به چاپ رسید. که به تعریف خودش زندگی یک خون آشام است. با توجه به مشاغل سیاسی‌اش و درگیری مدامش با تاریخ معاصر مکزیک و جهان، عمده مضامین نوشته‌هایش را تاریخ مکزیک با ترکیبی از عشق، مرگ و خاطره پوشش می‌دهد. فوئنتس این بزرگمرد و اندیشمند ادبیات آمریکای لاتین خود درباره آثارش می گوید که " داستان‌های من همه در مورد ترس است."

برای آشنایی و خرید کتابهای فوئنتس وارد لینک زیر شوید.

خرید کتابهای کارلوس فوئنتس

 


8. ماریو بارگاس یوسا ( 1936 )

خورخه ماریو پدرو بارگاس یوسا در پرو آمریکای جنوبی به دنیا آمد. او کودک بسیار سختی را گذراند. پدرش او را در نوجوانی به مدرسه نظامی فرستاد و دوسال را بسختی گذراند اما در همانجا اولین بارقه‌های نوشتن در او پیدا شد. در سن بیست وسه سالگی به پاریس مهاجرت کرد و در آنجا مشغول معلمی، روزنامه‌نگاری و خبرنگاری در تلویزیون شد. اکنون نیز به عنوان استاد مهمان در دانشگاه پرینستون تدریس می‌کند.

یوسا وقتی بیست ساله بود اولین رمانش را در یکی از نشریات پایتخت منتشر کرد. در بیست و دو سالگی مجموعه داستان های کوتاه خود را در بارسلون به چاپ رسانید. در بیست و هفت سالگی اولین رمانش را در پاریس منتشر کرد. که درباره تاثیرات دخالت نظامیان در سیاست و فرهنگ و تبغات بد اجتماعی آن است. این رمان از استقبال فراوانی برخوردار شد و همین امر سبب شد تا او را به عنوان نویسنده منتقد رادیکالی بنامند. دومین مجموعه داستان‌هایش توانست توجه جوایز ادبی را به خود جلب کند.

 به همین تریتب یوسا می‌نوشت و خوش می‌درخشید. در سن 45 سالگی رمان جنگ آخرالزمان را منتشر کرد که عده‌ای از منتقدین آن را برابر با جنگ و صلح تولستوی می دانند . 

( از ادبیات روسیه چه می دانید؟ )

او علاوه بر داستان و رمان، پژوهش‌های بسیاری در حوزه ادبیات داشته است. همچنین او در سی و پنج سالگی نقدی مفصل بر آثار گابریل گارسیا مارکز نوشت. برخی منتقدان مارکز، فوئنتس و یوسا را از اثرگذارترین نویسندگان ادبیات امریکای لاتین می‌دانند.

برای آشنایی و خرید آثار یوسا وارد لینک زیر شوید.

خرید کتابهای خورخه ماریو پدرو بارگاس یوسا

 


 

سخن آخر 

بخش اول مقاله و بخش دوم مقاله ازادبیات آلمان چه می دانید؟ راخوانده‌اید؟؟؟

بخش اول

بخس دوم

خواندن ادبیات آلمان به مراتب سختتر از سایر ادبیات جهان است. به دلیل پیچیدگی‌های زبانی و مضامین فلسفی. 

به ما بگویید کدام ترجمه از آثار ادبیات آلمانی را بیشتر پسندید؟ 

 


مطالب مرتبط

  1. از ادبیات فرانسه چه می دانید ؟ 
  2. از ادبیات روسیه چه می دانید؟ بخش اول
  3. از ادبیات روسیه چه می دانید ؟ بخش دوم