از ادبیات روسیه چه می دانید؟

  • نویسنده : مینا به کار
  • انتشار : 1400/11/05 4:51 PM

 بخش دوم

ادبیات معاصر روسیه قرن بیست و بیست و یک

بخش اول: ادبیات روسیه از دوران باستان تا معاصر 

اواخر قرن بیست و بیست و یکم ادبیات روسیه را به سختی می‌توان با ادبیات قرن نوزدهم مقایسه کرد. بعد از فروپاشی شوروی و از میان رفتن محدودیت‌های نوشتن، نویسندگان آزادی بی حد و حصری در نوشتن یافتند بنابراین نسبت به گذشته کمتر شاهکاری نوشته شد البته دلایل مختلفی می‌توان برای آن یافت. یا به عبارتی دیگر می‌توان اینگونه گفت که فرم، شکل ‌ رویکرد ادبیات نسبت به گذشته تغییر پیدا کرد. اگر در گذشته وظیفه‌ی خطیری نویسنده داشت مانند ارتقای آگاهی و جهت‌دهی بینش و جهان بینی و حقیقت جویی و حقیقت گویی، امروز دیگر در  ادبیات این جنبه از وظیفه کمرنگ شده و محتوا جهت دیگری به خود گرفته است

 ادبیات معاصر روسیه را از اواسط قرن نوزدهم آغاز می‌شود که رویه‌ای تازه و نوینی به خود گرفت.

با این وجود نویسندگان خوش ذوق و خوش قلمی ظهور کردند که برنده‌ی جوایز متعدد کتاب برتر هم شده‌اند. در ادامه با برخی از این نویسندگان نوظهور با پشتوانه عمیق و عظیم ادبیات معاصر روسیه آشنا می‌شوید.

با ما با ادامه شناخت نویسندگان ادبیات معاصر روسیه همراه شوید :) 


1. ویکتور اولگوویچ پلوین (1962)

پلوین نویسنده روسی داستان‌های علمی و تخیلی است که تا کنون برنده جوایز متعددی شده است.

پلوین در سال 1993 توانست جایزه بوکر کوچک روسیه را کسب کند و کتاب " اوومن را " در سال 2004 پرفروش‌ترین کتاب روسیه شد. او از معدود نویسندگان معاصر روسی است که کتاب‌هایش به بیش از پنجاه زبان زنده دنیا ترجمه شده و تاریخ و فرهنگ و سیر تحول ادبیات معاصر روسیه با داستان‌های او معرف جهانیان است.

مثلا قطار در حرکت کتاب " پیکان زرد "  عظمت ادبیات گذشته روسیه را یادآور می‌شود و شخصیت‌ها در سیر حرکت قطار پرورده می‌شوند. به گونه‌ای که مخاطب در حرکت با شخصیت اصلی هم قدم می‌شود و شاهد تلاش او برای تغییر سرنوشت است.

خرید کتابهای پلوین از لمس کردن بر روی لینک زیر ممکن می‌شود.

نشر نون کتاب پیکان زرد را منتشر و محمدرضا قاسمی آن را در 80 صفحه ترجمه کرده است.

خرید کتابهای ویکتور پلوین

 


2. میخاییل شیشکین (1961)

شیشکین از نویسندگان قهاری ادبیات معاصر روسیه است که تا اکنون توانسته سه جایزه بزرگ روسیه را از آن خود کند. جایزه کتاب بزرگ 2010، جایزه بوکر روسی 2000 و رتبه پرفروشترین کتاب ملی در سال 2005 .

عمده مضامین داستان‌های او جاودانگی و مرگ و عشق است با زمینه‌های سیاسی. مسائل اجتماعی و سیاسی از دغدغه‌های اوست. کتاب " درس خوشنویسی " در سال 1993 را می‌توان اولین کار جدی ادبی او دانست. او در این کتاب معلمی را روایت می‌کند که در حین آموزش خوشنویسی به شاگردانش زندگی خود را بازگو می‌کند. شرح حالی که به نوعی بیانگر زندگی ساکنان روسیه است.

خرید کتاب درس خوشنویسی

 


 3. دیمیتری گلوخوفسکی (1979)

اگر به دنبال داستانهای علمی_تخیلی به زبان روسی هستید کتابهای گلوخوفسکی انتخاب درستی ست. او نویسنده‌ روسی تخیلی نویس است که اولین داستان خود را وقتی که فقط 18 سال داشت در سایت شخصی‌اش منتشر کرد که با استقبالی بیش از سه میلیون مخاطب مواجه شد. بعد برمبنای آن بازی طراحی کرد که باز هم از استقبال بی‌نظیری برخوردار شد و سپس کتاب را با عنوان مترو چاپ کرد. پس از آن رمان‌های دیگری تحت عناوین مترو 2033 ، مترو 2034 و مترو 2035 را نوشت و به چاپ رساند. بر مبنای این کتاب‌ها دوباره بازی طراحی کرد که این بازی هم مورد استقبال قرار گرفت.

داستان مربوط می‌شود به دوران آخر الزمان. دورانی که دنیا به پایان رسیده و بازماندگان در خرابه‌های شهر مسکو در تلاش برای بقا هستند. افرادی که به خاطر استشمام سموم آلوده تبدیل به موجودات خطرناکی شده‌اند و طمع به دست آوردم سلاح‌های ارتش را در سر دارند.

خرید کتابهای مترو از دیمیتری گلوخوفسکی

 


 4. تاتیانا تالستایا (1951)

تاتیانا در خانواده‌ای پرجمعیت به دنیا آمد و نوشتن داستان را سه ماه بعد از جراحی چشمانش آغاز کرد و اولین داستان خود را در سال 1983 در مجله‌ای به چاپ رساند.

او از نوادگان تولستوی بزرگ است و بحق میراث‌دار شایسته‌ای است. منتقدین و ادیبان ادبیات معاصر روسیه پس از انتشار اولین مجموعه داستان‌هایش در سال 1987 او را نویسنده‌ای مستقل و نوآوری معرفی کردند.

تاتیانا تالستایا در سال 2001 جایزه چهاردهمین نمایشگاه بین المللی کتاب مسکو در نثر را دریافت کرد. همچنین جایزه " تریومف" را از آن خود کرد.

کتاب " آلکساندرای نازنین " کتابی‌ست که در ایران ترجمه شده است. دارای شش داستان کوتاه است که عمده مضامین آن مسائل فلسفی و زندگی آدمی مانند تنهایی، حسرت، طبقات اجتماعی و ... تشکیل می‌دهد.

تالستایا دارای قلمی روان و شیواست. شخصیت‌های داستان‌های او عجیب و غیرقابل پیش‌بینی هستند. او به خوبی نشان می‌دهد که چگونه ممکن است حادثه‌ای غیر قابل پیش‌بینی رخ دهد که مسیر زندگی روزمره را تغییر دهد.

خرید کتاب آلکساندرای نازنین

 


 5. لودمیلا اولیتسکایا(1943)

لودمیلا در سال 1990 پس از انتشار کتاب " سونیچکا " و دریافت جایزه معتبر مدیچی از فرانسه، به شهرت رسید. او نویسنده قصه‌های بسیار و نمایشنامه‌های بسیاری‌ست که برخی از آنان تبدیل به سریال تلویزیونی شدند و برخی دیگر به اجرای تئاتر درآمدند.

اولیتسکایا یکی از نویسندگان معاصر بزرگ روسیه است که کتاب‌هایش به بیش از سی زبان زنده دنیا ترجمه شده است. او که ابتدا با داستان‌های عاشقانه شروع کرد توانست خود را در زمینه نویسندگی و داستان‌سرایی به اثبات برساند و در روسیه و جهان خود را به عنوان نویسنده‌ای توانمند بشناساند. منتقدین آثار او را شبیه به آثار لئو تولستوی می‌دانند هم در فرم و روایت و هم در توجه و به کارگیری مضامین بشری همچون مرگ، زندگی، عشق، اخلاق و ... . بنابراین نویسنده‌ای که بعد از بیش از یک قرن شبیه ابر مرد ادبیات روسیه باشد که چیزی جز شاهکار نیافریده، حتما قابل اعتنا خواهد بود. هملنطور که از دید داوران و منتقدان ادبی هم دور نمانده.

اگر مایل به خرید هستید کافیست روی لینک زیر بزنید تا آثار لیودمیلا اولیتسکایا را ببینید و به آسان‌ترین شیوه بخرید.

خرید کتاب های لیودمیلا اولیتسکایا


1. از ادبیات فرانسه چه می دانید ؟ 

2. از ادبیات روسیه چه می دانید؟ بخش اول 

3. از ادبیات عرب چه می دانید ؟ 

4. از ادبیات آلمان چه می دانید؟

5. از ادبیات امریکای لاتین چه می دانید؟