از ادبیات فرانسه چه می دانید؟

  • نویسنده : مینا به کار
  • انتشار : 1400/11/12 3:09 PM

 ادبیات فرانسه : نویسندگان برنده جایزه نوبل ادبیات

فرانسه مهد هنر و ادب در جهان زبانزد عام و خاص است. هم در هنر سرآمد هست و هم ادبیات غنی دارد.

ادبیات فرانسه به دو گونه تعریف می‌شود. آن دسته از آثاری که در داخل کشور فرانسه تولید می‌شوند و آن دسته از آثاری که به زبان فرانسه نوشته می‌شوند. خواه در کشور فرانسه، خواه در سایر کشورهایی مانند: بلژیک، کانادا، سوییس، مراکش و الجزایر. پس نویسندگان فرانسوی به زبان فرانسه می‌نویسند.

از سال 1901 تا اکنون مجموع آثار نویسندگان فرانسوی که به زبان فرانسوی نوشته شده است بیشترین تعداد جایزه نوبل ادبیات را گرفته‌اند. در لیست زیر با نام نویسندگان فرانسوی زبانی که جایزه نوبل ادبیات گرفتند، آشنا شوید.

_ رنه فرانسوا آرمان سولی پرودوم (1901)

_ موریس مترلینگ، بلژیک (1911)

_ رومن رولان، فرانسه (1915)

_ آناتول فرانس، فرانسه (1921)

_ هانری برگسون، فرانسه (1927)

_ روژه مارتن دوگار، فرانسه (1937)

_ آندره ژید، فرانسه (1947)

_ فرانسوا موریاک، فرانسه (1952)

_ آلبر کامو، فرانسه (1957)

_ سن ژون پرس، فرانسه (1960)

_ ژان پل سارتر، فرانسه (1964)

_ ساموئل بکت، ایرلند (1969)

_ کلود سیمون، فرانسه (1985)

_ ژان-ماری گوستاو لو کلزیو (2008)

_ پاتریک مودیانو، فرانسه (2014)

کاملا هویداست که غنای ادبی در فرانسه در هیچ دوره‌ای کم نشده و همچنان نویسندگان فرانسوی زبان در حال آفرینش آثار بی‌نظیر در خور تشویق هستند که جوایز متعددی را از آن خود می‌کنند.

برخی از نویسندگان فرانسوی نام آشنا هستند و برخی کمتر شناخته شده‌اند. در این مقاله به هر دو دسته از نویسندگان می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

معرفی تک تک نویسندگانی که موفق به دریافت جایزه نوبل ادبیات شدند.

 


  با شناخت بیشتر در می‌بابیم که که چطور نویسنده‌ای می‌تواند در طول زندگی و فعالیت خود موفق به دریافت مهمترین جایزه بین‌المللی نوبل ادبیات شود.

 

  1. رنه فرانسوا آرمان سولی پرودوم René François Armand (Sully) Prudhomme

اولین مجموعه شعر رنه فرانسوا از نویسندگان فرانسوی بنام، که معروف‌ترین شعر او را هم شامل می‌شود ( شعر گلدان شکسته Le vase brisé) در سال 1865 منتشر شد و بسیار مقبول افتاد.

رنه در خانواده‌ای فرانسوی در سال1839 در پاریس به دنیا آمد. او ابتدا در رشته مهندسی مشغول به تحصیل بود که چشمانش آسیب می‌بیند و تحصیلش متوقف می‌شود. بعدها در رشته حقوق ادامه تحصیل می‌دهد که همزمان به فلسفه و شعر علاقه‌مند می‌شود.

ابتدا شعرهای او حاوی احساسات عمیقی بود که توسط جامعه دانشجویی مورد تشویق فراوان قرار گرفت.

رنه فرانسوا قبل از جنگ فرانسه و پروس اشعار بیشتری منتشر کرد و بعدها از سال 1872 تا 74 در مقالاتی درباره جنگ و آسیب های آن نوشت.

رویکرد او به تدریج از بیان احساسات شخصی و عاطفی فاصله گرفت و به مکتب پرناس (برای آشنایی بیشتر: مقاله‌ی "انواع مکاتب ادبی" ) پیوست اما تماما هم به اصول آن مکتب پایبند نبود و سبک و شیوه خاص خود را در اشعار داشت. مفاهیم فلسفی از نوشته‌های او دور نمی‌شدند. تا آنجا که از اشعار او به عنوان آثار فلسفی هم می‌توان یاد کرد. آکادمی ادبیات فرانسه در سال 1881 از او تقدیر کرد.  در سال 1888 بعد از انتشار شعر خوشبختی، سرودن شعر را رها کرد و رفته رفته به نوشتن مقالاتی درباره هنر و زیبایی شناسی رو آورد. نتیجه این مسیر جدید زندگی پروم ، مدال " لژیون دونور " را در سال 1895 نصیب او کرد. 

شش سال بعد، در سال 1901 وقتی که 62 ساله بود اولین نویسنده‌ از نویسندگان فرانسوی بود که اولین جایزه نوبل ادبیات را از آن خود کرد. و در سال بعد یعنی 1902 موسسه شعر فرانسه را تاسیس کرد.

سرانجام در سال 1907 به دلیل کهولت جسمانی و ضعف شدید در گذشت.

میراث بجامانده او در ادبیات فرانسه ، 12 مجموعه شعر و 5 مجموعه مقاله است و زندگی پربار و ارزشمندی که الگوی سایرین باشد.


 

  1. موریس مترلینگ Maurice Polydore Marie Bernard Maeterlinck

دومین نویسنده از نویسندگان فرانسوی ادبیات فرانسه که جایزه نوبل ادبیات گرفت، آثار بسیاری در سبک سمبولیسم خلق کرد که بسیار مورد توجه و قبول جهان قرار گرفت.

موریس در بلژیک در سال 1862 به دنیا آمد. زبان فرانسوی و آلمانی را در خانواده آموخت و زبان لاتین را در مدرسه. مترلینگ در دانشگاه فلسفه و حقوق را با موفقیت پشت سر گذاشت تا به ریاست کانون وکلای دادگستری شهر کان درآمد. اما این، مسیر زندگی وی نبود. وکیل بودن نتوانست روح او را اقناع کند. بنابراین او در سال 1887 به فرانسه رفت اما خیلی زود به علت فوت پدرش برگشت به شهرش اما تحول عجیبی در او رخ داد که منجر به نوشتن نمایشنامه‌هایی با مضامین فلسفی و حیات و مرگ شد.

اولین نمایشنامه‌اش چندان مورد مقبول قرار نگرفت. درسال 1896 به فرانسه بازگشت و در پاریس تحت تاثیر مکتب سمبولیسم نمایشنامه‌هایی را نوشت که بسیار مورد تشویق قرار گرفت. آشنایی و ازدواج با جورجیا لیبلانک، بازیگر فرانسوی در سال 1900 بسیار در موفقیت او تاثیر گذاشت. موریس مترلینگ چنان در سبک سمبولیسم مهارت پیدا کرد که در سال 1907 شاهکار خود را به نام " پرنده آبی " را نوشت که به چندین زبان زنده دنیا در مدت زمان اندکی ترجمه شد. تا آنجا که در سال 1911 موفق به دریافت جایزه نوبل ادبیات شد. پادشاه بلژیک به او لقب اشرافی کنت را داد. سرانجام او در سن 87 سالگی به دلیل سکته قلبی درگذشت.

برای آشنایی بیشتر با سبک سمبولیسم مقاله " انواع مکاتب ادبی " را بخوانید.

از روی نمایشنامه " پرنده آبی " در ادبیات فرانسه چندین تئاتر به اجرا درآمد و فیلم و مجموعه تلویزیونی هم براساسش ساخته شد. 

داستان پرنده آبی درباره خواهر و برادری است که به دنبال پرنده خوشحالی می‌گردند که در مسیر پری‌ها و انسان‌های دیگر در نمادهای متفاوت به کمک آنان می‌آیند.

برای خرید نمایشنامه پرنده آبی لینک زیر را لمس کنید:

خرید کتاب پرنده آبی نشر قطره

 

کتاب اعترافات مترلینگ از نویسندگان فرانسوی مشهور، درواقع خود زندگینامه نوشت است. درباره کودکی و نوجوانی و جوانی، باورها و خطاها و آرزوها. برای خرید کتاب کافیست وارد لینک زیر شوید:

خرید کتاب اعترافات موریس مترلینگ برنده جایزه نوبل ادبیات

 


 

  1. رومن رولان Romain Rolland

رومن رولان در طول حیات خود رمان‌ها و نمایشنامه‌ها و مقالات بسیار ارزنده‌ای در ادبیات فرانسه از خود به یادگار گذاشت که بر نسل‌های بعدی خود تاثیرگذار بودند.

رومن در سال 1866 در یک خانواده ثروتمند به دنیا آمد. در نوجوانی با خانواده برای ادامه تحصیل به پاریس رفتند و در آنجا با تفکرات اسپینوزا و تولستوی آشنا شد. او در دانشگاه تاریخ خواند و برای ادامه تحصیل در دکتری به رم رفت و هنر خواند. تز دکتری او درباره‌ی تاریخ اپرا در اروپا بود. پس از آن در دانشگاه‌ها به تدریس تاریخ هنر و تاریخ موسیقی پرداخت.

رومن رولان در سن 38 سالگی شروع به قلم‌زنی کرد که از همان ابتدا خوش درخشید. اولین رمان او یک رمان ده جلدی به نام " ژان کریستف " بود که نوشتن آن 8سال زمان برد.

او دو سال بعد به سوییس رفت و تا پایان عمر همانجا ماند.

رومن رولان دوبار ازدواج کرد. بار اول وقتی 26 ساله بود. نه سال در این ازدواج ماند و بعد از 42 سال تنهایی و مجردی در سن 68 سالگی در سوییس مجدد ازدواج کرد. سرانجام در سال 1944 دار فانی را وداع گفت.

او در سال 1910 نشان " لژیون دونور " را گرفت. در سال 1913  "جایزه بزرگ آکادمی فرانسه " را گرفت و در سال 1915 جایزه نوبل ادبیات را از آن خودش کرد. و در سال 1933 مدال گوته به او اعطا شد که او از دولت نازی این نشان را نپذیرفت.

او نویسنده‌ای انسان دوست و صلح‌جو بود. او به دعوت ماکسیم گورکی، نویسنده شهیر روسی به ملاقات استالین رفت، هرچند که رولان تمایل به اندیشه‌های مارکس داشت اما مقالاتی برعلیه استالین و لنین نوشت.

برای آشنایی با نویسندگان روسی مقاله زیر را بخوانید:

از ادبیات روسیه چه می‌دانید؟

از معروفترین کتاب‌های او " جان شیفته " ، " سفر درونی " ، " زندگی بتهون " را می توان نام برد.

کتابهای رومن رولان را در لینک زیر ببینید:

خرید کتاب های رومن رولان


 

  1. آناتول فرانس Anatole France

آناتول از نویسندگان فرانسوی ای بود که در سال 1844 در کنار رودخانه سن به دنیا آمد. پدرش کتابفروشی داشت. او هم از همان ابتدا در کتابفروشی و بعد با چندین ناشر همکاری کرد. سپس به تحقیق و پژوهش در تاریخ روی آورد. اولین اثر تحقیق وی درباره " آلفرد کنت دو وینی" نویسنده و شاعر شهیر رومانتیسم فرانسه، بود.

آناتول فرانس در سنین 27 تا 30 سالگی اشعاری از خود منتشر کرد که در سبک پارناسی سروده شده بود. اشعار دارای لحن و بیانی شیوا، توصیفات زیبایی که شوق شاعر به افسانه‌‌های کهن پیدا بود.

از این رو در کتابخانه سنا مشغول به کار شد. در سن سی و دو سالگی ازدواج کرد که حاصل ازدواجش که فقط 17 سال به طول انجامید، یک دختر بود. در این دوران آناتول پی در پی می نوشت که مورد اقبال عمومی قرار می‌گرفت. اما رمان "جنایت سیلوستربونار" او را به شهرت رساند.

او در تمام طول حیات خود آثار بی‌نظیری از خود بجا گذاشت. از او به عنوان " پادشاه نثر " در ادبیات فرانسه ، یاد می‌کنند. سرانجام در سال 1921 به دلیل نثر منحصربفرد و هم دردی عمیق بشری جایزه نوبل ادبیات را از آن خود کرد.

برای دیدن کتاب ها و خرید می‌توانید به لینک زیر مراجعه کنید.

خرید کتابهای آناتول فرانس


 

  1. هانری برگسون Henri Bergson

هانری در سال 1859 در خانواده‌ای ترکیبی به دنیا آمد. مادر ایرلندی و پدر لهستانی. او پسری باهوش و ذکاوت بود تا آنجا که در سن 18 سالگی جایزه ویژه ریاضیات را از پاسکال دریافت کرد. اما او به فلسفه و روانشناسی علاقه من بود. او اولین اثر خود را باعنوان " انگیزه های ناخودآگاه در هیپنوتیزم " در بیست و هفت سالگی منتشر کرد. ده سال پیش از اینکه فروید نظریه‌اش را منتشر کند.

در سال 1907 کتاب " تحول اخلاق "  را منتشر می‌کند که مورد توجه برتراند راسل قرار می‌گیرد.

مهمترین کتاب برگسون در سال 1932 با عنوان " دو سرچشمه دین و اخلاق " منتشر شد. او در سال 1914 عضو فرهنگستان فرانسه شد و در سال 1928 جایزه نوبل ادبیات را از آن خودش کرد. ادبیات فرانسه سرشار از نویسندگان نابغه است.

 


 

  1. روژه مارتن دوگار Roger Martin du Gard

روژه در سال 1881 در شهری نزدیک پاریس در خانواده ای متمول به دنیا آمد. دردبیرستانی اشرافی تحصیل کرد. در زمینه تاریخ و اسناد و باستان‌شناسی تحصیل کرد و با عنوان گروهبان سوم در جنگ جهانی اول شرکت کرد.

دوگار از نویسندگان فرانسوی تلاش‌های بسیاری برای نوشتن رمان کرد که سرانجام مهم‌ترین اثر خود را در هشت بخش نوشت. از سال 1922 شروع شد و در سال 1936 به اتمام رسید. کتابی با عنوان " خانواده تیبو " . اثری که در سال 1937 جایزه نوبل ادبیات را برای او به ارمغان آورد.

کتاب " خانواده تیبو " درباره جهان پیش از جنگ جهانی اول است. داستان دو برادر در خانواده است با دو خلق و خویی متفاوت که در نهایت هر دو در جنگ کشته می‌شوند.

این کتاب توسط بزرگان بسیاری مورد تشویق قرار گرفت. از جمله‌ی آنان، آلبر کاموست که کتابی در مورد او نوشته است. برای خرید کتاب کافی‌ست به لینک زیر مراجعه کنید.

خرید کتاب خانواده تیبو اثر بزرگ روژه مارتن دوگار 

 خرید کتاب ژان باروا اثری فلسفی از روژه مارتن دوگار


 

  1. آندره ژید Paul Guillaume André Gide

آندره در خانواده‌ای مرفه و مذهبی (مذهب پروتستان) در سال 1869 در شهری نزدیک پاریس متولد شد. او یازده سالگی پدر خود را از دست داد و به دلیل بیماری تحصیل منظم خود را نتوانست ادامه دهد اما چون در خانواده‌ای اهل علم و ادب بود، در خانه به تحصیل علم و دانش پرداخت. در جوانی (22سالگی) به نوشتن و فعالیت ادبی پرداخت. او در ابتدا مانند بسیاری از هم دورانش به مکتب سمبولیسم روی آورد و آثاری را خلق کرد اما به زودی سبک شخصی خود را یافت و دغدغه‌های بشری و حالات درونی انسان و پیچیدگی های روح انسانی را یافت. مهم‌ترین آثارش را بعد از سفر به تونس و بازگشتش به پاریس خلق کرد. پس گذراندن دوره بیماری و اقامت کوتاه در آفریقا در او تحولی عظیم رخ داد و او تبدیل به آدم جدید با تفکرات جدید شد. کتاب " مائده های زمینی "، " ضد اخلاق " و " در تنگ " کتاب هایی بود که او را با موفقیت روبرو کرد.

کتاب " مائده های زمینی " را اگرچه در جوانی نوشته بود و سال‌ها مورد اقبال نبود اما در حقیقت فلسفه پرشور او در این کتاب نوشته شده است و آندره ژید را با این کتاب در ایران می‌شناسند. صراحت لحن و صداقت کلام ژید در کتاب "مائده های زمینی" سبب شهرت این کتاب شد.

" کتاب مرا به دور بینداز، مگذار متقاعدت کند! گمان مبر که حقیقت تو را کس دیگری می‌تواند برایت پیدا کند... به خود بگو که این کتاب هم چیزی نیست، مگر یکی از هزاران شیوه رویارویی با زندگی. تو راه خویش را بجوی! "

برای آشنایی با کتاب های دیگر آندره ژید به لینک زیر سری بزنید:

خرید کتابهای آندره ژید


 

  1. فرانسوا موریاک François Mauriac

فرانسوا در سال 1885 در فرانسه به دنیا آمد. در سن 27 سالگی اولین داستان خود را به نام " دفترچه سیاه" نوشت که چندان مورد اقبال قرار نگرفت. سرانجام سال 1925 در 40 سالگی رمان معروف خود به نام                  " صحرای عشق " را نوشت و جایزه بزرگ رمان را از آن خود کرد و به شهرت جهانی رسید. درسال 1933 به عضویت فرهنگستان فرانسه درآمد و نهایتا درسال 1952 توانست جایزه نوبل ادبیات را بگیرد. و چندی بعد در پاریس از دنیا رفت.

موریاک در هفتاد سالگی از دنیا رفت اما آثار ارزشمندی از خود به یادگار گذاشت. بیش از سی داستان، یک مجموعه شعر و بسیار مقالاتی انتقادی در مورد طبقات ثروتمند، هرچند که خودش از همین طبقه بود اما همیشه مورد نقد و نکوهش او بود. او همیشه در طول حیات فکری خود میان تضادها بود. ایمان راسخ و عشق دنیوی، جاذبه های مادی و معنوی دنیا ، ایمان خدایی و بی خدایی، در آمد و شد بود و قلم می‌زد. او برای مطبوعات فرانسه هم می‌نوشت. همین تفکرات و گرایشات متفاوت سبب شد که ادبیات مذهبی رنگی تازه به خود بگیرد. همچنین معتقد بود که: "نویسنده مومن نمی‌تواند در برابر حوادث جهان بی‌تفاوت باشد." از اینرو فعالیت‌های سیاسی هم می‌کرد. او از طریق قلم برای برای نهضت مقاومت فرانسه، به نوعی در جنگ جهانی دوم شرکت می‌کرد.

برای خرید کتاب های فرانسوا موریاک وارد لینک زیر شوید:

خرید کتابهای موریاک برنده جایزه نوبل ادبیات


 

  1. آلبر کامو Albert Camus

آلبر متولد سال 1913 در خانواده‌ای فقیر در الجزایر به دنیا آمد. او در کودکی پدرش را از دست داد و به همراه مادر و برادرش به سختی بزرگ شدند.

به دلیل فقر فراوان آلبر ناگزیر بود که از همان کودکی کار کند. در آن زمان در الجزیره تحصیلات متوسطه مختص قشر ثروتمند بود و آلبر به لطف و توجه معلمش که استعداد او را بدرستی کشف کرده بود توانست در آزمون کمک تحصیلی دولت موفق شود و وارد دبیرستانی شود که ثروتمندان در آن آمد و شد داشتند.

روزها در میان اعیان بود و شب‌ها در قلب فقر. او خود می گوید: آزادی را من در آثار مارکس نیاموختم، بل خود آن را در دل فقر شناختم.

او در جوانی هم کار می کرد هم به آموختن زبان اسپانیای و انگلیسی پرداخت و عضو تیم فوتبال دانشگاه شد که در آنجا خوش درخشید اما به علت بیماری سل نتوانست ادامه دهد. ولی تا آخر عمر تماشاگر حرفه‌ای فوتبال باقی ماند. او نوشته : خیلی زود یادگرفتم که توپ هیچ‌گاه از طرفی که فکر می‌کنید نمی‌آید و این درس، در زندگی‌ام ، به خصوص در پاریس که هیچ‌کس با دیگری رو راست نیست ، خیلی به دردم خورد.

کامو رویکرد چپ داشت اما در هیچ حزبی هم دوام نمی‌آورد. هر رفتار سیاسی و اجتماعی را به باد انقاد می‌گرفت. ویل دورانت در مورد او می‌نویسد : کامو در وسیعترین معنای کلمه انسان‌گرا بود. کامو اندیشه خود را از آسمان به امور انسانی هدایت کرد. تلاش می‌کرد که میراث فرهنگی انسان را حفظ کند، و انسان‌تر از آن بود که ایدئولوژی‌هایی را بپذیرد که به انسان فرمان می‌دهد تا انسان را بکشد.

او بسیار تمایل داشت که در جنگ جهانی دوم شرکت کند اما به دلیل بیماری نمی‌توانست. از اینرو به مبارزه با قلم پرداخت. او هرگز از نوشتن نایستاد. گزارش تهیه می‌کرد، خبر می‌نوشت و در تمام نوشته‌هایش نگاه نقد جاری بود. از او رمان و نمایشنامه های بسیاری به یادگار مانده است.

آلبر کامو دومین نویسنده جوانی‌ست که به دلیل نگاه بشردوستانه و پرداختن به مشکلات بشری، جایزه نوبل ادبیات را در سال 1957 از آن خود کرد و در مدت زمان بسیار کمی(1960) پس از آن در یک حادثه تصادف جان خود را از دست داد.

کامو زندگی عاطفی پر فراز و نشیبی را پست سر گذاشت و دوفرزند هم میراث روابط او بوده است.

برای خرید کتاب های آلبر کامو وارد لینک زیر شوید.

خرید کتابهای آلبر کامو


 

  1. سن ژون پرس Saint-John Perse

سن ژون در سال 18787 در دریای کاراییب آمریکای مرکزی به دنیا آمد. در یازده سالگی پدر خود را از دست داد بنابراین خانواده دچار فقر شدند. از اینرو به فرانسه مهاجرت کردند.

او سرودن شعر استعداد داشت اما در دانشگاه پزشکی تحصیل کرد. به سیاست علاقه پیدا کرد و توانست در وزارت پست‌های مهمی را تصاحب کند که به واسطه شغلش به سفرهای دوردستی چون چین و ژاپن می‌رفت.

در این سفرها و کندوکاوها مطالعات فلسفی شرق را شروع کرد. تمام آنچه بر زندگی سن ژون گذشته در آثارش کاملا نمایان است. از آن جمله دریا، فلسفه شرق، دغدغه‌های بشری، فقر و...

اولین اثر پرس چندان مود اقبال واقع نشد اما اثر بعدی او به نام " آناباز " که منظومه‌ای است که از عالم اسرار و عشق‌ها حکایت می‌کند. روایت عالم بشری است که در انتهای تمام جستجوها و کسب شادی همچنان سیری ناپذیر است و تشنه. بی  انتشار این کتاب مورد استقبال فرانسویان قرار گرفت و جایگاهی در ادبیات فرانسه یافت. کتابهای دیگر او دیوان تبعید، شعر باران‌ها، برف‌ها و سپس بادها دارای دغدغه‌های بشری است که بسیار مورد توجه مردمان درآمد  فعالیت‌های ادبی با زبان و لحنی زیبا و غنی در سال 1960 جایزه نوبل ادبیات را برای سن ژون پرس به ارمغان آورد.

برای خرید کتاب آناباز کافی‌ست لینک زیر را لمس کنید:

خرید کتاب آناباز


 

  1. ژان پل سارتر Jean-Paul Charles Aymard Sartre

ژان پل در سال 1905 در پاریس به دنیا آمد. پدرش افسر نیروی دریایی بود که در 15 ماهگی ژان درگذشت. او از آن پس تحت سرپرستی پدربزرگش رشد کرد. تحت نظارت او زبان آلمانی را آموخت.

چشمان سارتر در کودکی دچار آب مروارید می‌شود و رفته رفته کم بینا می‌شود. از این رو پسر گوشه‌گیر و تنهایی می‌شود که خود را در میان انبوهی از کتاب‌ها پیدا می‌کند.

پس از اینکه مادرش ازدواج مجدد می‌کند از مادرش متنفر می‌شود و او را ترک می‌کند. دومین بار پس از شرکت در امتحانات ورودی برای رشته فلسفه، رتبه اول را کسب می‌کند و سیمون دوبووار رتبه‌های بعدی را. سیمون دوبووار همانی ست که با او ازدواج می‌کند و تا پایان عمر باهم می‌مانند.

سارتر همیشه به نوشتن علاقه فراوان داشت و از همان کودکی قلم آزمایی می‌کرد. در جوانی بارها نوشته‌هایش توسط ناشرین پذیرفته نمی‌شدند تا اینکه در سال 1938 اولین رمان فلسفی خود را به نام تهوع به چاپ رساند که شهرتی جهانی یافت.

به دلیل باورهای فلسفی و گرایش به کمونیست او را به عنوان شخصیتی سیاسی_اجتماعی هم می‌شناسند. در سال 1964 سارتر برنده جایزه نوبل ادبیات شد اما از حضور و دریافت جایزه امتناع کرد. او هرگز نمی‌خواست که نامش مرتبط با سازمانی باشد. همینطور که هرگز عضو رسمی کمونیست هم نشد.

برای آشنایی و خرید کتاب‌های ژان پل سارتر وارد لینک زیر شوید:

خرید کتاب های سارتر

 


 

  1. ساموئل بکت Samuel Barclay Beckett

ساموئل در سال 1906 در دوبلین به دنیا آمد. دوران کودکی و تحصیلات مقدماتی را شهرش گذراند. به دلیل علاقه فراوانی که به زبان فرانسوی داشت در دانشگاه ادبیات فرانسه خواند و برای مدتی در فرانسه زندگی کرد. هم‌نشینی و دوستی با جیمز جویس در شکوفایی استعداد او موثر بود.

بکت تا مدت‌ها باورهای عمیق مذهبی داشت اما بعد از مهاجرتش به پاریس باورهایش رنگ باختند و در آثار او همراه با لحنی طنزآمیز نمود پیدا کردند.

در انتظار گودو از مشهورترین آثار اوست که بارها به اجرا در آمد و نسخه‌های فیلم‌های کوتاه و بلندی از آن موجود است. در انتظار گودو نمایشنامه‌ای ابزورد است که معنای زندگی و تلاش برای بقا را به چالش می‌کشد.

او در سال 1969 به دلیل نوشتن رمان و نمایشنامه‌هایی در باب بشر امروز و چالش‌های پیش رویش جایزه نوبل ادبیات را از آن خود کرد.

برای آشنایی و خرید آثار ساموئل بکت وارد لینک زیر شوید:

خرید کتابهای بکت


 

  1. کلود سیمون Claude Simon

سال 1913 ، کلود در ماداگاسکار در خانواده ای فرانسوی به دنیا آمد. در کودکی پدرش را در جنگ جهانی اول از دست داد و بعد از آن به فرانسه بازگشتند. مادرش به بیماری مبتلا شد، از آن پس سرپرستی او را دایی بر عهده گرفت. او در پاریس تحصیلات مقدماتی را گذراند. مدتی در نقاشی تجربه آزمایی کرد اما پس از اینکه دریافت استعدادی ندارد، نقاشی را رها کرد.

او د رجنگ‌های اسپانیا و جنگ جهانی دوم شرکت کرد. مدتی هم اسیر شد اما پس از رهایی از اسارات به نهضت مقاومت فرانسه پیوست و در آنجا بود که اولین رمان خود را نوشت.

او جوایز متعدد گرفته از آن جمله در سال 1985 جایزه نوبل ادبیات را از آن خود کرد. او دارای سبک و سیاقی در مکتب ادبی "رمان نو "  است.

کتاب جاده فلاندر چاپ شده در نشر نیلوفر به فارسی ترجمه شده است.


 

  1. ژان ماری گوستاو لوکلزیوJean Marie Gustave Le Clézio

لوکزیو سال 1940 در شهر نیس جنوب فرانسه به دنیا آمد. او از نویسندگان فعال و از استادان بانکوک، بوستون و مکزیکوسیتی است. گوستاو لوکزیو به خاطر فعالیت‌های ادبی و کتاب هایش جوایز متعددی را دریافت کرده است. از آن جمله جوایز، جایزه رنودو که پایه گذارانش ده منتقد معتبر ادبی هستند را در سال 1963 برای اولین رمانش به نام بازجویی را از آن خود کرد. در سال 2008 جایزه نوبل ادبیات را گرفت.

برای آشنایی و خرید کتاب‌های این نویسنده فرانسوی برنده جایزه نوبل ادبیات وارد لینک زیر شوید:

خرید کتابهای ژان ماری گوستاو لو کلزیو


 

  1. پاتریک مودیانو Patrick Modiano

پاتریک حاصل ازدواج زنی بلژیکی با مردی ایتالیایی بود. او در سال 1945 به دنیا آمد.

مودیانو از نویسندگان نوگرا و پرکار فرانسه است که توانسته جوایز متعدد معتبری را به خاطر کتاب‌هایش دریافت کند. جایزه بزرگ آکادمی فرانسه در سال 1972، جایزه دل دوکای انیستیتوی فرانسه در سال 2010، جایزه دولتی اتریش برای ادبیات اروپا در سال 2012 و سرانجام جایزه نوبل ادبیات را در سال 2014 گرفته است.

عنوان آثاری که از وی در ایران چاپ شده است از این قرار است: خیابان بوتیک‌های تاریک، میدان اتوال، در کافه جوانی گمشده و افق.

برای خرید آثار پاتریک مودیانی وارد لینک زیر شوید:

خرید آثار مودیانی برنده جایزه نوبل ادبیات 2014


 سخن پایانی

در مورد نویسندگان معاصر ادبایت فرانسه در بخشهای بعدی خواهید خواند.

مشتاق شنیدن نظرات شما هستیم. 

برای ما بنویسید که علاقه به خواندن چه مقالاتی در چه موردی دارید. 

از اینکه مار ا همراهی می کنید بسیار بسیار خوشوقتیم :)


مقالاتی که احتمالا علاقه به خواندنش دارید:

  1. انواع مکاتب ادبی
  2. از ادبیات روسیه چه می دانید؟
  3.