از ادبیات آلمان چه می دانید؟

  • نویسنده : مینا به کار
  • انتشار : 1401/01/17 4:43 PM

بخش دوم

هرگاه صحبت از ادبیات آلمانی می‌شود چند نام بلافاصله به ذهن متبادر می‌شود. گوته، نیچه، کافکا، برشت، هایدگر. معروف است که می‌گویند نویسندگان آلمانی داستان‌سرایی نمی‌کنند بلکه فلسه را به بهترین شکل داستان می‌آفرینند. وقتی با ادبیات آلمانی آشنا شویم می‌توانیم به راحتی این جمله را بپذیریم.

ادبیات آلمانی تنها مختص به کشور آلمان نیست. تمامی آثاری که به زبان آلمانی نگارش شده اند در حوزه ادبیات آلمان می‌گنجد. آثار کشورهایی چون اتریش، بلژیک، سوییس و تمام آلمانی زبان‌های پراکنده در جهان. تا کنون چهارده بار نویسندگان آلمانی زبان جایزه نوبل ادبیات را از آن خود کرده‌اند.  مانند پیتر هاندکه از بهترین نویسنده های آلمانی برنده جایزه نوبل ادبیات در سال 2019  ، نمایشنامه نویسی اتریشی است.

تاریخ سیاسی_اجتماعی آلمان بسیار دست خوش فراز و نشیب‌های فراوان بوده که در پژوهش‌های دقیقی می‌توان این اوج و فرودها را ادبیات آن جست. دوره‌ی باروک بعد از دوران کلاسیک اروپا، تحولاتی در مجسمه‌سازی، نقاشی و معماری و ادبیات داشت که آمیزه‌ای از انگاره‌های باستانی و خردگرایی همراه با جنبه‌هایی از معنویت بود، دوره‌ای شکوه‌مند و پربار در عرصه ادبیات آلمان می‌توان از آن یاد کرد. بعد از آن اواخر قرن هفده نوابغی ظهور کردند که عصر روشنگری را موجب شدند. از جمله هردر و بعدها گوته.

 هردر از متفکرین و فیلسوفان آلمانی است که او را آغازگر ادبیات مدرن می‌دانند. او که شاعر و منتقد ادبی‌ست در عصر روشنگری قرن هیجدهم در عرصه تاریخ و زبان و فرهنگ، نظریه‌پردازی تاثیرگذار بوده است. همچنین تاثیرات عمیقی بر گوته جوان برجای گذاشت.

بعد از عصر روشنگری ادبیات آلمانی تحت تاثیر سلطه نازی دست‌خوش ممیزی‌های بسیاری شد و آسیب‌های جدی به هنر در تمامی حوزه‌های آن وارد آمد. ولی پس از آن دوران تاریک ادبیات آلمان در صدد اعتراض و انتقاد و رد تفکرات فاشیستی برآمد و مجدد حیات پربار خود را از سرگرفت.

در ادامه با برخی از نویسندگان آلمانی و متفکرین ادبیات آلمان آشنا می‌شوید.

با ما همراه باشید😊

 


توماس مان (1875 _ 1955)

توماس مان از سومین نویسندگان آلمانی است که موفق به دریافت جایزه نوبل ادبیات شد. او در زندگی‌اش فراز و نشیب‌های فراوانی را پشت سر گذاشته. مان فردی حساس به مسائل سیاسی و اجتماعی کشورش بود و از هیچ طریقی برای نقد یا سخنرانی بر علیه نازی رویگردان نبود و سرانجام هم در حدود شصت سالگی تابعیت آلمانی خود را از دست داد و مهاجر سوییس شد. در سنین بالا به امریکا مهاجرت کرد اما درآنجا متهم شناخته شد چراکه از استالیسم حمایت کرد. نهایتا به روستای کوچکی در آلمان تبعید شد و تا آخر عمر در آنجا ماند. سرانجام به علت بیماری‌های قلبی درگذشت.

برای آشنایی و خرید کتاب های ادبیات آلمانی ، توماس مان کلیک کنید.

خرید کتابهای توماس مان

 


هرمان هسه (1877 _ 1962)

هسه نویسنده آلمانی_سوئیسی است که در سال 1946 موفق به دریافت جایزه نوبل ادبیات شد. هرمان هسه در خانواده‌ای مذهبی به دنیا آمد و رشد کرد و علاقه زیادی به طبیعت و فرهنگ و باورهای شرقی داشت. آثار او همین گزاره را تایید می‌کند. در مقاله‌ی " سیدارتها یا سیذارتها " در مورد رویکرد نویسنده و خلاصه کتاب آشنا می‌شوید.

هرمان هسه از بزرگان ادبیات آلمانی همچون اغلب نویسندگان آلمانی در داستان‌ها و نوشته‌هایش تفکرات و باورهای خود را روایت می‌کند. کتاب‌های او خوش‌خوان و روان است.

در لینک زیر با آثار او آشنا شوید.

خرید کتابهای هرمان هسه

 


کافکا (1883 _ 1924)

فرانتس فرزند اول یک خانواده متعصب و سختگیر یهودی بود که طول عمر کمی داشت اما از او به عنوان مهمترین و تاثیرگذارترین نویسنده غرب برآمده از ادبیات آلمانی یاد می‌کنند. برخی او را اگزیستانسیالیسم می‌نامند، برخی دیگر رئالیسم جادویی را به او نسبت می‌دهند و برخی او را سوسیالیسم می‌دانند. (برای آشنایی با انواع مکاتب ادبی کلیک کنید) در زملن حیاتش تنها چند داستان کوتاه از او چاپ شد.

کافکا در وصیتش نوشته بود که تمام آثارش سوزانده شود اما دوستش از این وصیت سرپیچی می‌کند و تمام آثارش را به چاپ می‌رساند، هرچند که برخی منتقدین بر این باورند که دوستش ماکس برود دخل و تصرفی در داستان‌های ناتمام کافکا انجام داده است.

کافکا به دلیل بیماری سل و نهایتا از گرسنگی جان خود را ازدست داد. او به دلیل نوع زندگی‌ای که داشت اغلب مضمون آثارش تنهایی، رنج و ترس است. دست نوشته‌های او در کتابخانه ملی اسرائیل نگهداری می‌شود.

تمامی کتاب‌های او به فارسی توسط مترجمین مختلفی به چاپ رسیده است. در زیر کتاب های اور ا ببینید.

خرید کتابهای فرانتس کافکا

 


مارتین هایدگر (1889 _ 1976)

تفکر هایدگر و آثار فلسه او بر دیدگاه سایر فیلسوفان موثر بوده است. بدون شک او از مهمترین فیلسوفان قرن بیستم محسوب می‌شود. عمده تمرکز فلسفه هایدگر بر روی وجود هستی است. هایدگر ابتدا الهیات خواند و سپس به فلسفه روی آورد.

مارتین در یک خانواده کاتولیک و سنتی در روستا متولد شد. او تا لحظه مرگش خلق و خویی روستایی داشت و نزدیکی به طبیعت و تعامل با آن منجر شد تا همیشه شمایی از طبیعت در شخصیت و فلسفه‌اش نمایان باشد. برای آشنایی با دیدگاه و نقطه نظرات هایدگر از فیلسوفان ادبیات آلمانی بهتر است که آثارش را با دقت و هوشیاری بخوانید.  

برای آشنایی و خرید آثار مارتین هایدگر کیلیک کنید.

 


نلی زاکس (1891 _ 1970)

نلی در خانواده‌ای یهودی در برلین به دنیا آمد. او مانند بسیاری دیگر یهودیان تحت شکنجه و چنگال نازی‌ها بود که سرانجام در حدود پنجاه سالگی توانست رهایی یابد و به همراه مادرش به سوئد مهاجرت کردند.

نلی زاکس در مجموعه اشعارش، اشارات مستقیم به روایات تلخ یهودیان در چنگال نازی دارد که در سن 56 سالگی در آلمان شرقی به چاپ رسانید. او همچنین آثار نمایشی هم دارد که به اجرای رادیویی درآمدند.

آثار زاکس مورد توجه آکادمی نوبل شد که در سال 1966 جایزه نوبل ادبیات را به نلی زاکس از شاعران شجاع و مقاوم ادبیات آلمان و همزمان به  شاعر اسرائیلی اهدا کرد. او که از زمان اسارتش دچار تشنج‌های شدید روحی و جسمی شده بود سرانجام چهارسال پس از دریافت جایزه نوبل ادبیات از دنیا رفت.

خرید آثار نلی زاکس


سخن آخر 

بخش اول مقاله و بخش سوم ، ازادبیات آلمان چه می دانید؟ را در لینک زیر بخوانید. 

بخش اول 

بخش سوم ادبیات آلمانی

خواندن ادبیات آلمان به مراتب سختتر از سایر ادبیات جهان است. به دلیل پیچیدگی‌های زبانی و مضامین فلسفی. 

به ما بگویید کدام ترجمه از آثار ادبیات آلمانی را بیشتر پسندید؟ 

 


مطالب مرتبط

  1. از ادبیات فرانسه چه می دانید ؟ 
  2. از ادبیات روسیه چه می دانید؟ بخش اول
  3. از ادبیات روسیه چه می دانید ؟ بخش دوم