از ادبیات آلمان چه می دانید؟

  • نویسنده : مینا به کار
  • انتشار : 1401/01/20 4:30 PM

 بخش سوم

هرگاه صحبت از ادبیات آلمان می‌شود چند نام بلافاصله به ذهن متبادر می‌شود. گوته، نیچه، کافکا، برشت، هایدگر. معروف است که می‌گویند نویسنده های آلمانی داستان‌سرایی نمی‌کنند بلکه فلسه را به بهترین شکل داستان می‌آفرینند. وقتی با ادبیات آلمانی آشنا شویم می‌توانیم به راحتی این جمله را بپذیریم.

ادبیات آلمانی تنها مختص به کشور آلمان نیست. تمامی آثاری که به زبان آلمانی نگارش شده اند در حوزه ادبیات آلمان می‌گنجد. آثار کشورهایی چون اتریش، بلژیک، سوییس و تمام آلمانی زبان‌های پراکنده در جهان. تا کنون چهارده بار نویسندگان آلمانی زبان جایزه نوبل ادبیات را از آن خود کرده‌اند.  مانند پیتر هاندکه از بهترین نویسنده های آلمانی برنده جایزه نوبل ادبیات در سال 2019  ، نمایشنامه نویسی اتریشی است.

تاریخ سیاسی_اجتماعی آلمان بسیار دست خوش فراز و نشیب‌های فراوان بوده که در پژوهش‌های دقیقی می‌توان این اوج و فرودها را ادبیات آن جست. دوره‌ی باروک بعد از دوران کلاسیک اروپا، تحولاتی در مجسمه‌سازی، نقاشی و معماری و ادبیات داشت که آمیزه‌ای از انگاره‌های باستانی و خردگرایی همراه با جنبه‌هایی از معنویت بود، دوره‌ای شکوه‌مند و پربار در عرصه ادبیات آلمان می‌توان از آن یاد کرد. بعد از آن اواخر قرن هفده نوابغی ظهور کردند که عصر روشنگری را موجب شدند. از جمله هردر و بعدها گوته.

 هردر از متفکرین و فیلسوفان آلمانی است که او را آغازگر ادبیات مدرن می‌دانند. او که شاعر و منتقد ادبی‌ست در عصر روشنگری قرن هیجدهم در عرصه تاریخ و زبان و فرهنگ، نظریه‌پردازی تاثیرگذار بوده است. همچنین تاثیرات عمیقی بر گوته جوان برجای گذاشت.

بعد از عصر روشنگری ادبیات آلمانی تحت تاثیر سلطه نازی دست‌خوش ممیزی‌های بسیاری شد و آسیب‌های جدی به هنر در تمامی حوزه‌های آن وارد آمد. ولی پس از آن دوران تاریک ادبیات آلمان در صدد اعتراض و انتقاد و رد تفکرات فاشیستی برآمد و مجدد حیات پربار خود را از سرگرفت.

در ادامه با برخی از نویسندگان آلمانی و متفکرین ادبیات آلمان آشنا می‌شوید.

با ما همراه باشید😊

 


برشت (1898 _ 1956)

نام برشت از بزرگان ادبیات آلمانی همواره از نام‌های بنام و برجسته در هنرهای نمایشی است. نمایشنامه‌های او بارها به اجرا درآمدند و از روی آثار وی فیلم هم ساختند.

برتولت برشت شاعر، نمایشنامه‌نویس و کارگردان  و از نویسندگان آلمانی است با اندیشه‌های مارکسیستی. او از هر فرصتی استفاده می‌کرد تا بر ضد نازی بنویسد و به اجرا درآورد.

خواندن آثار برشت علاوه بر لذت وافر، دارای نگاه انتقادی‌ست و اطلاعات خوبی از وضعیت موجود دوران نازی‌ها می‌دهد.

خرید آثار برشت

 


الیاس کانتی (1905 _ 1994)

الیاس کانتی از نویسندگان آلمانی در ادبیات آلمان محسوب می‌شود که دارای تباری بلغارستانی است که یهودی بودند و به زبان اسپانیایی تکلم می‌کردند.

الیاس پس از دو سال مهاجرت به انگلستان پدر خود را از دست داد. ناچارا بهمراه مادرش به اتریش مهاجرت کردند. مهاجرت بعدی وی به انگلستان زمانی بود که اتریش به آلمان نازی پیوست.  کانتی تحصیل خود را در رشته شیمی تمام کرد اما هرگز مشغول به فعالیت علمی نشد. او همیشه مشغول نوشتن بود. آکادمی نوبل به الیاس کانتی در سال 1981 جایزه نوبل ادبیات را به این نویسنده قهار و شجاع دل برآمده از ادبیات آلمان اهدا کرد.

معروفترین رمان او با نام اغوا که در ایران با نام کیفر آتش یا برج بابل ترجمه شده است از مهمترین رمان‌های او محسوب می‌شود.

آشنایی و خرید کتابهای الیاس کانتی

 


هاینریش بل (1917 _ 1985)

هاینریش در آلمان متولد شد. او خانواده‌ای کاتولیک و صلح طلبی داشت از اینرو او هم مخالف نازیسم بود. او از دانشگاه کلن در رشته مطالعات آلمانی فارغ التحصیل شد.

بل در جنگ‌ها شرکت می‌کرد و بارها مجروح شد اما جان سال به دربرد. شغل مورد علاقه بل کتابفروشی بود و کم کم نویسندگی را هم از بیست سالگی آغاز کرد. تا اینکه در سی سالگی نویسنده جدی و تمام وقت شده بود.

اولین رمان او در سن سی و دو سالگی به چاپ رسید و در سن سی و چهار سالگی اولین جایزه ادبی خود را از انجمن نویسندگان گروه 47 (انجمنی متشکل از نویسندگان آلمانی بعد از جنگ جهانی دوم که در سال 1947 تاسیس شده بود) گرفت.

رمان‌ها، داستان‌های کوتاه، نمایشنامه‌های رادیویی از دیگر یادگاری‌های هاینریش بل از بزرگترین نویسندگان آلمانی است. بل در طول حیات خود جوایز ادبی متعددی را کسب کرد که مهمترین آن‌ها جایزه نوبل ادبیات است که در سال 1972 توانست این جایزه بین المللی را از آن خود کند.

با آثار هاینریش بل در لینک زیر آشنا شوید:

خرید کتابهای هاینریش بل

 


گونتر گراس (1927 _ 2015)

گونتر گراس از نویسندگان آلمانی جسوری‌ست که از ناگفته‌ها حرف می‌زند و خواهان شکستن سکوت در عرصه صلح جهانی ست. او حتی از گفتن اینکه در نوجوانی به حزب نازی پیوسته است هم رویگردان نیست. اما جهانیان متفق القول او را از بهترین نویسندگان ادبیات آلمان می‌دانند که بارها مورد تقدیر انواع جوایز ادبی ملی و بین المللی شده است. او همچنین از اعضا و فعالین برجسته انجمن نویسندگان گروه 47 بوده است.

طبل حلبی از معروف ترین کتابهای اوست که در این شناخته شده است. از روی این کتاب فیلمی به همین نام هم ساخته شده است.

برای آشنایی با آثار گونتر گراس وارد لینک زیر شوید:

خرید و آشنایی با آثار گونتر گراس از بزرگان ادبیات آلمانی

 


پیتر هانتکه یا پتر هاندکه (1942)

پیتر هانتکه نویسنده و نمایشنامه‌نویس آوانگارد اتریشی است که در سال 2019 موفق به دریافت جایزه نوبل ادبیات شد. آکادمی ادبی نوبل هانتکه را به دلیل به کاربردن شیوه‌های بدیع و آوانگارد شایسته جایزه نوبل ادبیات دانست. هرچند که انتقادات بسیاری را برانگیخت.

پیتر متولد اتریش، در دو سالگی پدر خود را از دست داد و تحت تربیت مادر و ناپدری‌اش بزرگ شد. ابتدا به تحصیل حقوق پرداخت و سپس استعداد داستان‌نویسی را در خود کشف کرد و قلم افزایی را آغازید. او اکنون در سن 80سالگی ساکن فرانسه است.

پیتر هانتکه در بیست و چهارسالگی هنگامی که به دانشگاه پرینستون امریکا رفت و در رد و انتقاد کلیشه‌های زبانی ادبیات رئالیستی آلمان فعالیت می‌کرد، بر سر زبان‌ها افتاد و شناخته شد. از ویژگی‌های قلم او می‌توان به نوگرایی مضمون و شیوه بیانی او اشاره کرد.  او همچنین نمایشنامه‌هایی دارد که بر روی صحنه اجرا شدند و فیلمنامه‌هایی که تبدیل به فیلم شدند. جوایز متعددی از جمله جایزه کتاب کافکا و جورج بوشنر را از خود کرده است. در جشنواره‌های فیلم و تئاتر هم خوش درخشیده و جوایزی دریافت کرده است.

در هر صورت خواندن کتاب‌ها و نمایشنامه‌های هانتکه بسیار جذاب و تجربه‌ای بی‌نظیر است. کافیست تا وارد لینک زیر شوید تا عناوین مختلف کتاب‌های او را ببینید.

خرید کتابهای پیتر هانتکه

 


هرتا مولر (1953)

مولر یکی از نویسندگان آلمانی موفقی است که با وجود چاپ هجده اثر بیش از بیست جایزه کتاب ملی و بین المللی گرفته است. ادبیات آلمان چنین نوابغی به خود دیده است.

هرتا متولد روستایی در غرب رومانی است که جنگ سایه سیاه و تلخی بر سرنوشت او انداخته بود. مادرش در جنگ جهانی دوم به کار اجباری فرستاده شد و پدرش در دوران حکومت کمونیست‌ها بعد از جنگ جهانی دوم با رانندگی کامیون امرار معاش می‌کرد. هرتا مولر زنی شجاع و قوی بود که در هیچ دوره‌ای از زندگی‌اش تحت نظر و مطابق خواسته‌های حاکمان وقت عمل نکرد. همین امر زندگی را بر او سخت و سختتر می‌کرد. او شغل معلمی را از دست داد و همچنین شغل مترجمی کارخانه‌ای صنعتی را نیز از دست داد فقط به دلیل همکاری نکردن با حاکمان کمونیست آن دوران. او در چنین شرایط سخت زیستی قلم می‌زد و مخفیانه و خارج از مرزهای رومانی منتشر می‌کرد. اولین مجموعه داستان‌های کوتاه او به زبان آلمانی منتشر شد. در سن 30 سالگی به آلمان مهاجرت کرد و در آنجا به تحصیل زبان آلمانی و ادبیات رومانیایی پرداخت و بعدها در همین رشته در دانشگاه به تدریس پرداخت.

هرتا مولر در سال 2009 موفق به دریافت مهمترین جایزه کتاب یعنی جایزه نوبل ادبیات شد. او با نثری ساده و صداقت لحن زندگی افراد تحت ستم و سختی را به تصویر کشیده است. همچنین مقاومت او در تمام طول حکومت دیکتاتوری و ظالم آن دوران ستودنی ست.

برای آشنایی و خرید کتاب های هرتا مولر از برجسته ترینهای ادبیات آلمان به لینک زیر مراجعه کنید:

خرید کتابهای هرتا مولر

 


یودیت هرمان (1970)

یودیت از نویسندگان آلمانی ، خود را نویسنده داستان‌های کوتاه می‌داند. او در ایران بیشتر از کشور خودش مورد استقبال قرار گرفته است.

یودیت هرمان فارغ التحصیل رشته فلسفه و مطالعات آلمان است. او ابتدا به روزنامه نگاری روی آورد و سپس علاقه خود داستان نویسی را در امریکا کشف کرد. او در سن بیست و هشت سالگی اولین مجموعه آثارش را به چاپ رسانید.

برای آشنایی با عناوین کتاب این نویسنده معاصر و محبوب ادبیات آلمان وارد لینک زیر شوید.

خرید کتابهای یودیت هرمان

 


سخن آخر 

بخش اول مقاله و بخش دوم مقاله ازادبیات آلمان چه می دانید؟ راخوانده‌اید؟؟؟

بخش اول

بخس دوم

خواندن ادبیات آلمان به مراتب سختتر از سایر ادبیات جهان است. به دلیل پیچیدگی‌های زبانی و مضامین فلسفی. 

به ما بگویید کدام ترجمه از آثار ادبیات آلمانی را بیشتر پسندید؟ 

 


مطالب مرتبط

  1. از ادبیات فرانسه چه می دانید ؟ 
  2. از ادبیات روسیه چه می دانید؟ بخش اول
  3. از ادبیات روسیه چه می دانید ؟ بخش دوم