ناگفته هایی درباره عباس معروفی ؛ نویسنده معاصر ایران

  • نویسنده : مینا به کار
  • انتشار : 1401/02/28 10:01 AM

عباس معروفی کیست؟

عباس معروفی متولد اردیبهشت ماه 1336 است. شهرت او با انتشار رمان سمفونی مردگان گره خورده است. از یاد نرود که او شاعر و روزنامه‌نگار هم هست و به خاطر فعالیت مطبوعاتی ناگزیر به مهاجرت شده است.

معروفی از نویسندگان جسور و تلاشگر کشورمان است که برخلاف جریان زندگی حرکت کرد و به موفقیت‌هایی رسید. نظیر تاسیس کتابفروشی بزرگی در برلین، کسب جوایز بین المللی متعدد. در کنار این موفقیت‌ها شکست‌هایی نیز داشته که عوامل سیاسی_اجتماعی مسبب شان بوده است. همچون دایر کردن نشریه گردون و بعد تعطیلی آن، مهاجرتی که تصمیم مستقل خودش نبود.

در ادامه درباره ناگفته‌های زندگی، تحصیلات و آثار و سبک نوشته‌های عباس معروفی بخوانید:

با ما همراه باشید 😊

 


دوران کودکی و تحصیلات عباس معروفی

عباس در فصل بهار در محله‌ای از تهران به دنیا آمد و بیشتر اوقات خود را با مادربزرگش گذراند. او کودکی آرام و دقیقی بود. دوران مدرسه را با تحصیل در رشته ریاضی و فیزیک با موفقیت به پایان رساند. او همیشه رویای نویسنده شدن را در سر می‌پروراند. او پسری فعال بود و در تمام دوران مدرسه نزد پدرش مشغول به کار بود. کارهایی همچون شاگرد طلافروشی، عطاری و ... . عباس در دانشگاه رشته ادبیات دراماتیک را انتخاب کرد و با موفقیت پشت سر گذاشت. اولین داستانی که از او چاپ شد، داستانی بود که در سن نوزده سالگی برنده مسابقه داستانویسی کیهان شده بود. از آن پس داستان‌هایش در مجلات گوناگون چاپ می‌شد.

 


فعالیت‌های فرهنگی عباس معروفی

عباس معروفی علاوه بر نویسندگی و تولید آثار با ارزش ادبی فعالیت‌های دیگر فرهنگی و ادبی داشته است. از جمله‌ی آنان:

  1. 11 سال خدمت به عنوان معلم ادبیات در مدارس (دبیرستان هدف و خوارزمی)
  2. مدیریت هنری ارکستر سمفونیک تهران، مدیر اجراهای صحنه ای کنسرت‌ها
  3. بنیان‌گذار سه جایزه ادبی قلم زرین گردون، جایزه ادبی تیرگان و قلم زرین زمانه
  4. تاسیس مجلات ادبی و فرهنگی و هنری گردون، آهنگ و ...

مجله گردون در سال 1369 راه اندازی شد. نویسندگان و شاعران بزرگی همچون هوشنگ گلشیری، سیمین دانشور، محمد سپانلو، شمس لنگرودی و ... در مجله به ترجمه و تالیف می‌پرداختند. یکی از مهم‌ترین اقدامات مجله گردون که مغایر با تصمیمات کلان سیاسی کشور بود، طرح مساله راه‌اندازی مجدد کانون نویسندگان ایران بود( کانون نویسندگان در سال 1360 پلمپ شده بود).  اما فقط در حدود یک سال فعال بود. بعد از یک سال مجله توقیف شد و حکم اعدام برای عباس معروفی اعلام کردند! بعد از رفت و آمدهای بسیار، نهایتا با تشکیل هیات منصفه در اداره ارشاد گردون تبرئه شد و حکم اعدام از سر عباس معروفی برداشته شد.

بدین ترتیب عباس معروفی ناگزیر به مهاجرت شد. او به آلمان رفت. در آنجا به کارهای مختلفی مشغول شد. توانست بورس خانه هاینریش بل را دریافت کند و مدتی هم به عنوان مدیر آنجا فعال باشد. سپس مدتی به طور شبانه به مدیریت هتلی در برلین مشغول بود. نهایتا بزرگترین کتابفروشی ایران در اروپا را در برلین تاسیس کرد. خانه هنر و ادبیات هدایت و اکنون درآنجا به طور مداوم حضور دارد و کلاس‌های داستان‌نویسی برگزار می‌کند. نام هدایت درواقع یادآوری یاد و خاطره‎‌ی صادق هدایت نویسنده شهیر ایرانی‌ست که هفتاد سال قبل او می‌خواسته در برلین کتابفروشی تاسیس کند که نتوانسته، اکنون معروفی با یاد و احترام به هدایت کتابفروشی را با نام او تاسیس کرده است. عباس معروفی انتشارات و مجله گردون را دوباره در آنجا راه اندازی کرد و تا کنون بیش از سیصد عنوان کتاب ممنوعه را به چاپ رسانیده است.

 


عباس معروفی نویسنده

عباس معروفی می‌نوشت و بسیار تلاش میکرد که با بزرگان ادبیات روبرو شود و نظرشان را جلب کند. سرانجام او محمد محمدعلی را می‌بیند و بیشتر از پیش به نویسندگی مشغول می‌شود. چندسال بعد موفق به دیدار هوشنگ گلشیری می‌شود و فرصتی می‌یابد تا نوشته‌هایش را به استاد بدهد. نهایتا در سن بیست و دو سالگی وارد کلاس‌های استاد گلشیری می‌شود، از آن پس نویسندگی را بیش از پیش به طور جدی تر دنبال می‌کند. همچنین دیدار با محمد سپانلوی شاعر، در روند حرفه‌ای تر شدن او بسیار تاثیرگذار بوده است. بالاخره یک سال بعد(1359) اولین مجموعه داستانش را که مصادف است با اوایل انقلاب اسلامی، منتشر می‌کند. مجموعه داستان روبروی آفتاب. جوانی تازه نفس همراه با شور و اشتیاق بسیار یادگیری. تمرین‌های مداوم و جدیت و پشتکار هر روزه، قلم او را قوی‌تر و قوی‌تر می‌کرد. تا اینکه در سال 1363 داستان معروفش را با نام سمفونی مردگان را آغاز کرد. نوشتن این رمان بی‌نظیر پنج سال زمان برد. در این میان آثار دیگری از او منتشر می‌شد. نمایشنامه‌ها و مجموعه داستان‌ها. تا اینکه بالاخره رمان سمفونی مردگان منتشر شد و نام و آوازه‌ای عباس معروفی در همه جا شنیده شد. او با اثر ماندگار خود ثابت کرد از نویسندگان برتر ادبیات ایران به شمار می‌رود.

 


معرفی مهمترین آثار عباس معروفی

درون مایه‌ی مشترک میان آثار عباس معروفی نگاه ظریفی به جامعه و درونیات افراد و ارتباط و تعامل این دو باهم ، دیده می‌شود. او از سیال ذهن در روایت داستان‌هایش بهره می‌برد.

در ادامه مهمترین آثارش را بررسی خواهیم کرد.

  1. سمفونی مردگان (1368)

عباس معروفی با این اثر شناخته شده است. بنابراین می‌توان گفت نتیجه سال‌ها تلاش او رمان سمفونی مردگان است که پنج سال هم نگارشش طول کشیده است.

 او توانسته با روایت داستانی همزمان با جنگ جهانی دوم و نابسامانی‌های کشور، در چهار بخش درد و غمی بی‌پایان را به تصویر بکشد.

داستان از چهار زاویه متفاوت روایت می‌شود. شخصیت‌پردازی بسیار قوی از ویژگی‌های برجسته داستان بشمار می‌رود. بعد از اتمام کتاب شخصیت‌ها همچنان با آدمی می‌ماند و دیالوگ دارند. مگر هنر یک نویسنده همین نیست؟!

عشق، جهل جامعه و حسادت از بارزترین موضوعات رمان سمفونی مردگان است.

رمان سمفونی مرگان در سال 2001 توانست جایزه ادبی فلسفی انتشارات سورکامپ را از آن خود کند.

خرید کتاب سمفونی مردگان از شاهکارهای ادبی ادبیات ایران

 

  1. سال بلوا (1371)

رمان سال بلوا بر وضعیت و شرایط زنان در ایران معاصر می‌پردازد. این کتاب هم از نظر تاریخی ارزشمند است و هم از نظر شخصیت پردازی‌های بی‌نظیری که دارد درخشان است. موضوع عمده سال بلوا عشق و ممنوعیت‌های زنان در ایران است. داستان به شکل خاطراتی در ذهن و یاد شخصیت اول داستان(دختری به نام نوشا) روایت می‌شود.

خرید کتاب سال بلوا

 

  1. پیکر فرهاد (1381)

عباس معروفی این کتاب را تقدیم صداق هدایت کرده است. این رمان روایت زنانی است که در طول تاریخ سرنوشت مشترکی داشته‌اند اما در زمانه‌های متفاوتی زیست کردند. خوشبختی موضوع کتاب است. شخصیت‌هایی که به دنبال خوشبختی می‌روند. آیا خوشبختی را به دست می‌آورند؟!

خرید کتاب پیکر فرهاد

 

  1. فریدون سه پسر داشت (1382)

این کتاب بر اساس واقعیت زندگی مجید امانی فعال سیاسی نوشته شده است که چهار پسر داشت ولی زندگی سه نفر از آنان بسیار غم‌انگیز و خواندنی می‌نمود. این کتاب به حوادث سیاسی_اجتماعی دهه 50 و 60 ایران اشاره دارد. چاپ این کتاب در ایران ممنوع است. عباس معروفی این کتاب را به صورت رایگان در فضای اینترنتی منتشر کرده است. علاقه‌مندان می‌توانند به صورت رایگان کتاب را دانلو کنند و بخوانند.

دانلود رایگان کتاب فریدون سه پسر داشت نوشته عباس معروفی

 

  1. ذوب شده (1388)

رمان ذوب شده روایت جامعه‌ایست که آزاداندیشان و روشنفکرانش را بی ‌رحمانه زیر سلطه می‌گیرد و شکنجه می‌دهد و از آنان انسانهایی رویاپرداز می‌سازد.

خرید کتاب ذوب شده

 

  1. تماما مخصوص (1389)

یکی دیگر از رمان‌های بسیار جذاب و خواندنی عباس معروفی رمان تماما مخصوص است. این رمان ترکیبی‌ست از زندگی خودش و بخشی از زیست او در هتل شبانه در برلین و خاطرات گذشته‌اش در ایران و خیالات و رویاهایش. عمده مفهوم این رمان عشق است و غربت و تنهایی.

پی دی اف این رمان به صورت رایگان در اختیار است.

دانلود کتاب تماما مخصوص نوشته عباس معروفی

 

  1. نام تمام مردگان یحیاست (1397)

در این کتاب معروفی دنیایی خلق کرده که شخصیت‌های جدید در کنار شخصیت‌های قبلی کتاب‌هایش همراه با شخصیت‌های اساطیر و افسانه‌ها زیست دارند. گویی کولاژی‌ست از داستان‌هایی خلق شده قبلی.

خرید کتاب نام تمام مردگان یحیاست

 


سایر آثار عباس معروفی

عباس معروفی کتابهای دیگری هم منتشر کرده است. مجموعه داستان، نمایشنامه و مجموعه شعر که از جمله‌ی آنان می‌توان به عناوین زیر اشاره کرد. 

مجموعه داستان:

  • روبروی آفتاب (۱۳۵۹)
  • آخرین نسل برتر (۱۳۶۵)
  • عطر یاس (۱۳۷۱)
  • دریاروندگان جزیره آبی‌تر (۱۳۸۲)
  • شاهزاده برهنه (۱۳۹۷)
  • چرخ گردون با گل‌ریز عباس پور(۲۰۱۵)
  • کتاب دوم با گل‌ریز عباس پور (۲۰۱۵)

نمایشنامه:

  • تا کجا با منی (۶۲–۱۳۶۱)
  • ورگ (۱۳۶۵)
  • دلی بای و آهو (۱۳۶۶)
  • آونگ خاطره‌های ما (سه نمایشنامه)(۱۳۸۲)
  • آن شصت نفر، آن شصت هزار (۱۳۶۱)
  • و خدا گاو را آفرید (۱۳۹۷)

مجموعه شعر:

  • نامه‌های عاشقانه و منظومه‌ی عین‌القضات و عشق (۲۰۱۱)
  • چهل ساله تر از پیامبر (۲۰۱۸)

بریده‌ای از آثار عباس معروفی

سمفونی مردگان

آیدین سرش را از اتاق زیرزمین بیرون آورد و گفت: مادر!

تاکنون مادر را به آن وضع ندیده بود. مادر گفت: لباس هات را بپوش، راه بیفت برویم.

رگه‌ای از عذاب و درد در صدایش بود. کجا؟ و تند همان پالتوی بلند را به تن کرد و از پله‌ها بالا دوید. مادر بیرون در منتظر ایستاده بود. آیدین را که دید جلوتر راه افتاد و از او فاصله گرفت. نمی‌خواست چشمش به چشم آیدین بیفتد. عصر جمعه‌ای از مهرماه بود. خیابان خلوت بود. گاه باد تندی خاک کف خیابان را جارو می‌زد. آدم مجبور می‌شد چشمش را ببندد.

کتاب فریدون سه پسر داشت

"بر پدرش لعنت. این همه سال کار سیاسی بکنی و آخرش هیچ؟ در همه‌ی دنیا زندان و تبعید و تجربه‌ی سیاسی امتیازی است برای آدم‌ها، اما در مملکت ما، وقتی یک زندانی سیاسی آزاد می‌شود، تازه اول بدبختی‌اش است".

 

کتاب پیکر فرهاد

" و من میلی به غذا نداشتم. لقمه از گلویم پایین نمی‌رفت. دلم کانادا می‌خواست که با هر لقمه یک جرعه بنوشم. از بوی پرتقالی‌اش خوشم می‌آمد، و گاه پدرم می‌خرید و من انتظار آمدنش را می‌کشیدم. حتی بعد از مرگش هم انتظار می‌کشیدم. انتظار که چیز بدی نیست روزنه امیدی است در ناامیدی مطلق. من انتظار را از خبر بد بیشتر دوست دارم".

 

کتاب ذوب شده

" گفتم: آقای آزاد من قبلا شما را جایی ندیده‌ام؟ خندید و آمرانه با لحنی که سعی می‌کرد شبیه صدای هنر پیشه‌ها باشد گفت: اتفاقاً همین امروز توی خیابان تخت جمشید به یک دختر قشنگ برخوردم گفتم: خانم زیبا، ببخشید من شما را قبلا جایی ندیده‌ام؟ گفت: این روزها همه این حرف را به آدم می‌زنند. گفتم : آره دیگه، مد شده. اما من شوخی نمی کنم. گفت: ولی من شوخی می‌کنم... "

 

شعر اگر ازت دور نباشم 

" اگر ازت دور نباشم

چه جوری برایت دلتنگی کنم؟

گل قشنگم !

اگر کنارت نباشم

بوی گل و طعم بوسه‌هات

یادم می‌رود

بودن یا نبودن

پلک زندگی ماست

در یکی تاب می‌خوریم

در یکی بی‌تاب می‌شویم

و من

در هر پلکی

یک بار دیدنت را می‌بازم "

 

برای دیدن کلیه آثار عباس معروفی کلیک کنید. 


 مطالب مرتبط

  1. از ادبیات فرانسه چه می دانید ؟ 

  2. از ادبیات روسیه چه می دانید؟ 

  3. از ادبیات عرب چه می دانید ؟ 

  4. از ادبیات آلمان چه می دانید؟
  5. از ادبیات امریکای لاتین چه می دانید؟
  6. ازادبیات افغان چه می دانید؟ 
  7. از ادبیات بریتانیا چه می دانید؟
  8. از ادبیات ترکی چه می دانید؟