کتاب هنر شفاف اندیشیدن : هنر شناخت عمیق

  • نویسنده : مینا به کار
  • انتشار : 1400/05/18 11:11 AM

 کتاب هنر شفاف اندیشیدن : هنر شناخت عمیق

کتاب هنر شفاف اندیشیدن با عنوان The art of thinclearly king از کتاب‌های پرفروش جهان بشمار می‌رود که به زبان‌های مختلفی منتشر شده است. در ایران 14 انتشارات در تهران و شهرستان ها اقدام به انتشار این کتاب کردند. فقط انتشارات چشمه با ترجمه عادل فردوسی پور با عنوان "هنر شفاف اندیشیدن" را بیش از هشتاد بار تجدید چاپ کرده است.

فکر می‌کنید این موفقیت هم در سطح جهان و هم در ایران اتفاقی‌ست؟

فکر می‌کنید تنها با اسم عادل فردوسی پور چهره‌ی محبوب ایرانی به این تعدد چاپ رسیده است؟

فکر نمی‌کنید حتما خود کتاب قابلیت‌ها و حرف‌هایی دارد که برای جوامع مختلف مفید بوده است؟!

در ادامه با ویژگی‌های دیگر کتاب هنر شفاف اندیشیدن آشنا شوید.

درباره کتاب هنر شفاف اندیشیدن

این کتاب با عنوان اصلی Kunst des klaren Denkens در سال 2013 به انگلیسی منتشر شد و بعد از آن رتبه یک پرفروش‌ترین کتاب غیرداستانی سال را از آن خود کرد. پس از آن در دنیا به زبان‌های بسیاری ترجمه شد و مورد استقبال عمومی قرار گرفت.

موضوع کتاب هنر شفاف اندیشیدن

شناسه موضوع کتاب  هنر شفاف اندیشیدن در فیپا 4 مورد در حوزه‌ی روانشناسی را نام برده است : اشتباه‌ها _ جنبه‌های روانشناسی، تصمیم گیری، شناخت (روانشناسی)، استدلال(روانشناسی).

همانطور که نویسنده در مقدمه کتاب نوشته است، در کتاب حتی 7 روش برای زندگی بدون اشتباه وجود ندارد. بلکه کتاب از خطاهایی نوشته است که هر یک از ما در زندگی مرتکب آن شدیم یا خواهیم شد. نویسنده فقط این خطاها را برشمرده است. همچنین اذعان می‌کند که که این خطاها حتما بیشتر هستند و این 99 موردی‌ست که من شناختم.

بنابراین به این شیوه راه تعامل با نویسنده باز است.

اگر کتاب را خواندید و موردی از خطاهای انسان در مسیر زندگی می‌شناختید که در کتاب عنوان نشده بود، می‌توانید با نویسنده در میان بگذارید یا خودتان اقدام به نوشتن کتاب کنید 😊

برای درک بیشتر بریده‌هایی از کتاب را باهم بخوانیم:

 

جملاتی ازکتاب هنر شفاف اندیشیدن

نویسنده بیشتر تلاش کرده اقدامی برای گردآوری خطاهای شناختی انسان بکند. که در قالبی منظم در 99 بخش با مثال‌های زیبا موفق به این کار شده است. در حقیقت با آشنایی با این خطاهای شناختی که در مسیر زندگی یکایک ما وجود دارد می‌توان در هر تصمیم گیری آن‌ها را بازشناسایی کنیم و تصمیمات درستتری در هر زمینه‌ای بگیریم.

در زیر جملاتی از کتاب هنر شفاف اندیشیدن را مرور می‌کنیم.

  • گیج شدن با یک برگه کاغذ

رشد تصاعدی

یکی را انتخاب کن: الف) در سی، روز آینده، من هر روز به تو هزار دلار می‌دهم. ب) در سی، روز آینده، من در روز اول یک سنت به تو می‌دهم. در روز دوم دو سنت، در روز سوم چهار سنت، روز چهارم هشت سنت و همینطور تا آخر. بدون اینکه زیاد فکر کنی، پاسخ بده: الف یا ب ؟

  • چرا بدبختی بزرگتر از خوشبختی به نظر می‌رسد؟

نفرت از زیان

به حال امروز خودت از یک تا ده چه نمره‌ای می‌دهی؟ حالا فکر کن چه چیزهایی می‌تواند نمره‌ی حال تو را به ده تبدیل کند. سوال بعدی: چه چیزی باعث می‌شود روزت افتضاح باشد؟ فلج شدن، آلزایمر، جنگ، مردن؟

اثبات شده که از نظر عاطفی، از دست دادن یک چیز دو برابر سنگین‌تر از به دست آوردن همان چیز است. دانشمندان اجتماعی به این پدیده نفرت از زیان می‌گویند.

  • حاضرید ژاکت هیتلر را بپوشید؟

خطای سرایت

آیا حاضری ژاکت تازه شسته شده‌ای را که زمانی هیتلر آن را پوشیده بوده به تن کنی؟ احتمالا نه، درست است؟

اساسا این ژاکت دیگر هیچ ارتباطی با هیتلر ندارد. حتا یک مولکول از عرق هیتلر نیز دیگر روی آن نیست. اما با این حال، صرف پوشیدن آن ممکن است حالت را به هم بزند.

خلاص شدن از شر این واکنش احساسی کار ساده‌ای نیست. حتا کسانی که خود را منطقی می‌دانند برای رهایی کامل از اعتقاد به این نیروهای اسرارآمیز دچار مشکل می‌شوند.

  • چرا این قدر زیاد مسولیت می‌پذیری؟

خطای برنامه ریزی

هر روز صبح فهرستی از کارهایی که باید انجام بدهی تهیه می‌کنی. هر چند وقت یک بار می‌توانی تا پایان روز همه‌ی کارها را بکنی؟ همیشه؟ یک روز درمیان؟ شاید هفته‌ای یک‌بار؟

چرا ما ذاتا برنامه‌ریز نیستیم؟ دلیل اول تفکرات رویاپردازانه‌مان است. دوست داریم موفق باشیم و هر مسولیتی را که عهده می‌گیریم انجام دهیم. دوم بیش از حد بر پروژه تمرکز می‌کنیم و تاثیر مسائل بیرونی را در نظر نمی‌گیریم. بیشتر اوقات اتفاقات غیرقابل پیش بینی، برنامه ریزی‌مان را خراب می‌کند.

  • چرا تبلیغات اثرگذارند؟

اثر خفته(پدیده خوابنده)

چگونه می‌توانی اثر خفته را خنثا کنی؟ اول : هیچ دخالت بیجایی را قبول نکن، حتا اگر از روی خوش قلبی باشد. با این کار تا حدی از خود در برابر اطلاعات بیهوده حفاظت می‌کنی. دوم، همانطور که از طاعون پرهیز می‌کنی، از منابعی که پر از تبلیغات اند هم دوری کن. ما چقدر خوشبختیم که (هنوز هم) کتاب‌ها بدون تبلیغ‌اند! سوم، تلاش کن منبع هر استدلال را به خاطر بسپاری.

  • چرا مرتب دانش و توانایی‌هایت را دست بالا می‌گیری؟

اثر بیش اعتمادی

آگاه باش که تو معمولا دانش خود را دست بالا می‌گیری. به پیش بینی‌ها بدبین باش، به خصوص آن‌هایی که از جانب افراد به اصطلاح متخصص ابراز می‌شود. با تعیین برنامه‌هایت، سناریو بدبینانه را در نظر بگیر. این گونه، برای قضاوت واقع بینانه‌تر از شرایط امکان بهتری داری.

 

توصیه‌های بانک کتاب ناهید برای خواندن کتاب

  1. خلاصه کتاب را نخوانید.

بی هیج وجه به خواندن خلاصه کتاب اکتفا نکید. شاید خواندن خلاصه‌ی یک رمان بتواند شما را اقناع کند (هرچند توصیه‌ی ما این هم نیست) ولی کتاب‌های روانشناسی در این ساختار به هیچ وجه خلاصه خواندنش مفید که نیست هیچ حتی آسیب زا هم می‌تواند باشد.

  1. کتاب را به یک دفعه نخوانید.

کتاب 99 بخش دارد. پیشنهاد می‌شود روزی یک یا دو بخش را بخوانید.

  1. مداد به همراه داشته باشید

همراه خواندن این کتاب بهتر است که مداد و کاغذی به همراه داشته باشید. چون حتما نیاز می‌شود که مواردی را یادداشت کنید. حال می‌توانید در کاغذ یا دفتری جدا یادداشت برداری کنید یا در حاشیه هر بخش بنویسید.

  1. آرام بخوانید

کتاب را به سرعت نخوانید . در خواندن هر بند و پاراگراف از کتاب تامل کنید و تصمیمات گذشته خود را مرور کنید و تصمیمات آینده خود را بررسی کنید.

این کتاب قرار نیست معجزه کند. اصولا هیچ کتابی معجزه‌ای نخواهد کرد بلکه مانند چراغ قوه‌ای پیرامون یا درون تاریک ما را روشن می‌سازد. برخی کتاب‌ها روشنایی بیشتر و برخی کمتر دارند. این کتاب به دلیل بررسی خطاهای شناختی در مسیر زندگی احتمالا روشنگری بیشتری خواهد داشت.  

 

ویژگی‌های کتاب

  • وزن بسیار کم

کتاب با کاغذ کاهی چاپ شده است. از اینرو بسیار سبک است.

  • انتشارات معتبر

چند انتشاراتی معتبر و مشهور در زمینه چاپ کتاب‌های روانشناسی وجود دارد که از معروف‌ترین آن‌ها نشر چشمه است.

  • تجدید چاپ متعدد

نشر چشمه این کتاب را با همین عنوان بیش از هشتاد بار در تیراژ 2500 تجدید چاپ کرده است.

  • ترجمه روان

عادل فردوسی پور از چهره‌های محبوب کشور اقدام به ترجمه این کتاب کرده است. با توجه به جایگاه اجتماعی والایی که جناب فردوسی پور دارا هستند و سواد بالا و درک و شعور اجتماعی بالا از اجتماع و اقشار جامعه، بیراه نیست اگر بگوییم حتما کتاب خوبیست که ایشان اقدام به ترجمه آن کردند.

  • نظرات مثبت

این کتاب در ایران و در جهان بسیار نقدها و کامنت‌های خوبی گرفته است. مثل:

_ این کتاب به معنای واقعی کلمه همون چیزیه که باید باشه.

_ یکی از فوق العاده‌ترین کتاب‌های که خوندم. بی نظیر بود.

_ شگفت زدت میکنه از حجم زیاد فریبای فکری که خوردی.

_ حتما بخونید ضرر نمی‌کنید.

_ خوندن این کتاب شما باعث میشه که از خطاهایی که ذهنتون همیشه در حال انجامشه در امان باشید.

...

برای خرید کتاب کافی‌ست لینک زیر را لمس کنید:

خرید کتاب هنر شفاف اندیشیدن، نشر چشمه

از بانک کتاب ناهید

مشخصات ظاهری

عنوان اصلی: Kunst des klaren Denkens

عنوان انگلیسی: The art of thinking clearly

عنوان فارسی: هنر شفاف اندیشیدن

نویسنده: رولف دوبلی (Rolf Dobelli)

مترجمان: عادل فردوسی پور، بهزاد توکلی، علی شهروز

انتشارات : چشمه

چاپ اول: 1394

تعداد فصول: 99 فصل

تعداد صفحات: 325 صفحه

تعداد فصول: 99 بخش کوتاه دارد.

کاغذ کاهی و بسیار سبک

انتشاراتی که اقدام به ترجمه و نشر و چاپ کتاب هنر شفاف اندیشیدن کردند.

نشر چشمه (تهران)، نشر اتکا (تهران)، ندای معاصر (تهران)، انتشارات خواندنی (تهران)، نشر آتیسا (تهران)،  در قلم(بجنورد)، نشر مات، آذرمیدخت(قزوین)، نیک فرجام (تهران)، نگین ایران(اصفهان)، نشرخلاق(سمنان)، نشر ارتباط‌نوین (تهران)، آراستگان(قم)، نشر پرثوا(مشهد)

انتشارات کتاب هنر شفاف اندیشیدن ترجمه به انگلیسی :

نشر زبان مهر (تهران)، نشر معیار علم (تهران)، نشر جنگل (تهران)

برای خرید هر یک از کتاب‌های چاپ شده در انتشاراتی‌های مختلف می‌توانید هم به سایت مراجعه کنید و هم از طریق پیج اینستاگرام اقدام کنید:

سایت بانک کتاب ناهید

اینستاگرام بانک کتاب ناهید

نظرات

نظرات در مورد کتاب هنر شفاف اندیشیدن چیست؟

کتاب‌های مرتبط

  1. تکه‌هایی از یک کل منسجم
  2. هنر ظریف رهایی از دغدغه ها

رمان های پیشنهادی

  1. قلعه حیوانات
  2. 1984
  3. کوری
  4. ملت عشق

 

کتاب های کودک و نوجوان

  1. خاطرات یک بی عرضه
  2. یک بوس کوچولو

 

اگر به هنر علاقه دارید

  1. کارگاه بازیگری برای دوربین
  2. ریتم در موسیقی
  3. تئوری‌های گرافیک
  4. فیلمنامه سفر قندهار